tisdag 6 december 2016

Miqros Julkalender 2016, lucka 6 - Sitt fint

Hunden ska sitta på rumpan med frambenen i luften och rak i ryggen. Vissa hundar väljer att sitta med tassarna hängande, vissa använder dem för att få balans och vissa håller dem lite uppåt. Självklart går det även att styra hur man vill ha det. Det här är ett trick som kräver mycket av hundens muskulatur så det är viktigt att bygga upp musklerna lite långsamt om de inte finns där redan. Undrar om någon hittar nån specialare på det här tricket?

Det här tog lång tid för oss att lära in och jag var beredd att ge upp många gånger. Jag la till och med tricket på hyllan ett halvår innan vi tog upp det igen. Nuförtiden är det ett av Miqros paradtrick som han använder ofta när han vill ha nånting. Jag tog en godis och liksom drog över huvudet på hunden. När hunden satt kvar med rumpan men lyfte framtassarna fick den godisen. Så småningom behövde den lyfta framtassarna mer och mer innan den fick godisen och när ryggen börjar bli rak måste hunden öva mycket på att använda rätt muskler och där kan det ta tid innan den hittar sin balans. När hunden hittat balans är det dags att börja lägga på kommando medan hunden utför tricket.

Lägg upp din video som kommentar här under eller lägg den på rätt ställe i Facebook-gruppen. Du har till den 31 december på dig att lägga upp din video.

LYCKA TILL!


Efter efterfrågan om lite mer detaljerade inlärningstips spelade jag in en video med daghunden som inte kunde sitta fint sedan innan. Här kan man se lite hur jag gör när jag börjar träna i tricket. Ett tips är dock att hålla till på en matta så det inte blir så halt för hunden och kom ihåg att träna i korta pass eftersom tricket är ansträngande för hundens ryggmuskler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar