torsdag 22 december 2016

Miqros Julkalender 2016, lucka 22 - Stå på bakbenen

Det här tricket kanske är lite taskigt för er som har stora hundar men jag tror ändå att de flesta hundar har förutsättningar att kunna stå på bakbenen. Hunden ska stå utan att hålla i sig i något, om hunden sedan hoppar eller går eller snurrar runt spelar ingen roll men hunden ska "vara" på bakbenen under en längre stund än bara gå upp och ner. Säg att den ska vara på bakbenen i åtminstone ett par sekunder? Anledningen till att Miqro har svårt att stå på bakbenen en längre stund är för att jag har lärt honom att gå ner i "sitt fint" från att stå på bakbenen så jag behöver helt klart träna mer på att bara stå på bakbenen :)

Många hundar har lätt för att gå upp på bakbenen och då går det ju lätt att belöna det. Om man har en hund som inte självmant går upp på bakbenen kan man locka upp den ungefär som man gör vid "sitt fint" fast man lockar upp den på bakbenen istället för att den ska sitta kvar på rumpan. Många hundar går, som sagt, upp relativt självmant på bakbenen men jag undrar hur många av era hundar som gör det på kommando? Alltså inte med hjälp av att locka med godis? Ni får godkänt på luckan även om ni lockar med godis men berätta gärna om hunden gör det på kommando (ord eller tecken). Mina hundar gör det på tecken när jag håller min hand med handflatan uppåt. Jag har också börjat lägga in ordkommandot "upp" även om jag egentligen vill att det ska betyda att de ska hoppa upp på nåt :P

Lägg upp din video som kommentar här under eller lägg den på rätt ställe i Facebook-gruppen. Du har till den 31 december på dig att lägga upp din video.

LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar