tisdag 20 december 2016

Miqros Julkalender 2016, lucka 20 - Hakan i backen

Målet med den här övningen är, precis som rubriken säger, att hunden ska ligga ner med hakan i backen. Den ska ha lite stadga där så den inte bara "doppar" ner huvudet. Vad ska vi säga? Åtminstone ett par sekunder vill jag se att hunden kan ha hakan i backen.

Det här tricket lärde Miqro mig. Jag minns inte nu vad jag tänkte lära honom men han la sig så här när han inte förstod vad jag menade så jag klickade in det och la på kommandot "Har du tråkigt?" Om man behöver locka fram det här beteendet kan jag tänka mig att man kan peka (många hundar sätter ju ner huvudet när man pekar på marken) och sen shejpa till hunden har huvudet helt i backen. Ett annat alterativ är att använda nån form av target så att hunden får ner huvudet. Hur har ni andra gjort som lärt era hundar det här? Har ni några briljanta tips? 

Lägg upp din video som kommentar här under eller lägg den på rätt ställe i Facebook-gruppen. Du har till den 31 december på dig att lägga upp din video.

LYCKA TILL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar