måndag 11 mars 2013

Spårhund och kycklinglever

Godmorgon! Efter ytterst få timmars sömn hade varken Mille eller jag direkt nån lust att kliva upp. Jag och Terese fastnade i intressanta diskussioner om hundträning natten innan så det blev SENT! Mille och jag kom dock upp och iväg på vår utbildning och det var tur det. Det började med läxförhör och det gick ju inte så bra... Jag kände mig helt off och kunde inte riktigt svara på frågorna jag fick :( Men jag får väl plugga lite till och komplettera antar jag. 

På förmiddagen fick vi ungefär en timme till att fortsätta coacha Isa i hennes spårning. Det var roligt för hon hade verkligen gjort framsteg! Efter ett tag hände nåt som gjorde att hon inte var lika engagerad men vi lyckades få tillbaka intresset och det sista som hände på dagen var att Isa tog 5 klockrena upptag, vilken spårhund! 

Vi fick också testa lägga spår. Mille har ju inte spårat så mycket eftersom jag inte varit så intresserad av spår. Jag vet ju att han har en jäkligt bra näsa men jag hade ingen aning om vad han klarar av i spårväg. Jag blev tillsagd att lägga ett längre spår än jag trodde att han skulle klara av så det gjorde jag. Sen gick vi iväg och spåret fick ligga mer än 15 minuter. När vi kom tillbaka hittade han spåret på en gång och följde det klockrent hela vägen. Jag blev superimponerad och inser att jag nog måste köra lite mer spår med min lilla spårhund. Vilken näsa han har! 

Efter utbildningen åkte vi och hämtade Miqro. Han hade haft det bra hos sin barnfamilj och ville inte följa med hem. Det var han ju så klart tvungen att göra och när vi kom hem slocknade båda hundarna i sängen.



Själv var jag ju egentligen jättetrött men jag stannade på affären på vägen hem och eftersom jag fått tips av Terese att man kan torka lever så var jag ju tvungen att testa. Jag hade aldrig reflekterat över att man ens kan köpa lever på affären så det var steg nummer ett att ta reda på. När jag hittade det köpte jag och när jag kom hem satte jag igång med att skära och torka



Hundarna blev nöjda med resultatet och det var relativt enkelt att göra, och billigt så det här kan jag nog göra fler gånger. 150 grader på ugnen i 2-3 timmar med ugnsluckan lite öppen, klart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar