måndag 4 januari 2016

Agilityträning med Myzaq och Zelda

Äntligen kom jag iväg till ridhuset! Vår bil pajade i måndags och det blir så mycket svårare att ta sig ut dit utan bil... Idag tog jag bussen tillsammans med Sofia och det gick ju bra det också, även om det tog mycket längre tid att ta sig dit och hem... Idag hade jag dock hela dagen på mig så det blev en heldagsutflykt kan man säga. Zelda och Myzaq fick följa med och efter två dagar med buss till jobbet kan vi det här med att åka buss ;)

Väl ute i ridhuset funderade vi på vad vi skulle träna på. Zelda ville jag ju bara testa för jag hade egentligen ingen aning om vad hon kunde sen innan och Myzaq behöver träna på handling så där spelar det egentligen inte så stor roll vad vi gör. Vi byggde upp en kombination med hopphinder och en tunnel, en hopptekniksövning och dessutom ställde vi balansbommen så att vi kunde träna på den. 

Myzaq fick börja med att träna hans favorithinder, balansbommen. Han har väldigt stora tendenser att hoppa kontaktfältet på nerfarten så jag har börjat träna in det genom att ställa en godisburk nedanför nedfarten. Det funkar verkligen jättebra för då springer han ner dit, äter sin godis medan han står på kontaktfältet och sen springer till mig och hoppar upp i min famn. Min förhoppning är att jag sedan ska kunna flytta godisburken längre och längre ifrån nedfarten och att han ändå ska springa hela vägen ner... Vi får se hur det går men än så länge är jag nöjd. Han är glad och han tar godisen :)

Efter att ha lyckats med balansbommen några gånger provade vi på kombinationen som vi ställt på svåraste läget från början. Jag tänkte att jag skulle behöva förenkla för Myzaq men testade ändå och han tog hela kombinationen klockrent. Jag var SÅ imponerad, vilken duktig kille! Jag bad Sofia filma och självklart gick det inte lika bra då men jag fick ändå en film på när han klarade hela, dock är kvalitén på filmen urusel tyvärr... Måste köpa nåt vettigt att filma med...

Hopptekniksövningen fixade vi också jättebra så nästa gång ska vi höja hindren på den samt börja lägga in kommandot "fram". Så himla kul att det äntligen börjar släppa! Jag är så glad att det går att träna vettigt med min hund!!! 

Hur gick det för Zelda då? Jo det gick bra. Visst märktes det att hon inte tränat på det viset jag tränar på och visst märktes det att hon är godistokig men vi kämpade på och jag tycker att det gick framåt. Hon hade svårt att hoppa om jag pekade med den handen jag inte hade godis i. Pekade jag med godishanden hoppade hon dock direkt... Så att träna lite externbelöning med den damen är nog på sin plats :) Vi tränade mycket bara på ett hinder, att hon skulle hoppa åt olika håll, framifrån och bakifrån, att jag pekade med olika händer osv. Hon var glad och hon tyckte att det var roligt och det är ju huvudsaken det! Tyvärr råkade jag snubbla på henne och klev lite på hennes tass. Efter det blev hindren jätteläskiga, framförallt när vi var på samma sida. 

Sofia och jag hjälptes också åt att försöka få Zelda att springa genom en tunnel. Hon tycker inte att tunneln är ett dugg otäck, hon tycker bara att det är totalt meningslöst att springa igenom när man kan springa runt... När Sofia och jag satt på var sin sida kunde hon springa fram och tillbaka för att få godis, ibland men det gick ju lika bra att springa runt då också (även om hon så klart inte fick nån godis då). Dessutom upptäckte hon ju att den som satt på den sida hon var hade mer godis så då behövde hon ju heller inte springa igenom tyckte hon, hon kunde ju få mer godis direkt... Ja jösses, vilken cirkus det blev, men roligt hade vi :D

Jag har några saker som jag vill träna med Zelda:
* Stanna kvar, så att det blir lättare att utföra kombinationer
* Extern belöning, för att minska fokus på mina händer
* Att kunna hoppa när jag pekar, gärna på lite avstånd
* Runt, att ta hinder bakifrån
* Att springa genom tunnlar
* Testa fler hinder och se vad hon kan

Undrar hur länge jag får låna Zelda och hur mycket av det här vi kommer att hinna med men vi jobbar på så mycket vi hinner och orkar så får vi se var vi landar :) Det är roligt att jobba med Zelda för arbetsglädjen är det inget fel på. Det märktes dock att hon inte är van att jobba på det här sättet för på vägen hem och sen när vi kom hem var hon ordentligt trött det lilla livet:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar