onsdag 30 december 2015

Jag lånar en sheltie :)

I söndags flyttade en sheltie vid namn Zelda in för att bo hos oss några veckor. Första kvällen var lite jobbig, nytt ställe, nya människor, jobbigare katter än hemma osv. Mina katter flyttar ju inte direkt på sig om man säger så, snarare tvärtom, så när Curre låg i dörrhålet och Zelda hamnade på "fel" sida blev det jobbigt. För övrigt gick det bra och hon gjorde inte så mycket väsen av sig. Jag testade att klicka henne lite och det köpte hon ganska bra.

Under gårdagen mjuknade hon lite mer och började känna sig som hemma. Katterna var inte lika farliga och hon försökte busa lite med Myzaq. Imorse när min väckarklocka ringde kom hon flygandes "Äntligen är du vaken!" och sen gosade vi i sängen, kramades och pussades. Det var så mysigt! Resten av dagen har jag dock varit en elak tant och Zelda har haft kontakt med sin matte under dagen. Det roliga är att Kajsa förstår hur jag tänker och funkar så jag kan skriva saker som kan låta lite "grymma" utan att hon får panik för sin hund ;) 

Zelda skriver:
Matte, tanten är dum. Jag måste åka läskig buss...
Matte Kajsa svarar: Men usch på tanten *brustet hjärta*
Zelda: Ja jag ska fundera på om jag ska förlåta henne...
Kajsa: Ja fundera länge och se till att hon fjäskar ordentligt!
Zelda: Det ska jag
Kajsa: Bra det!
Matte... Tanten är jätteelak!
Kajsa: Åhh igen *brustet hjärta*
Zelda: Jaaaa.... Jag försöker och försöker komma ut men hon säger bara nej... *gråtande gubbe* 
Kajsa: Usch då! Inte bra. Att man ens överlever *förvånad gubbe* 
Zelda: Det gör jag inte. Kom och rädda mig!
Kajsa: Tyvärr matte är Elisvakt och kan inte hämta dig! Du får stanna med snälla tanten
Zelda: Åhh nej! 
Nu är vi visst på väg hem säger hon... Undrar om jag får mat då?
Kajsa: Man kan ju hoppas att hon inte svälter dig också till råge på allt!
Zelda: Hittills har jag fått mat när de andra fått mat men jag fick inte äta ur vilken skål jag ville... Inte nån gång... *ledsen gubbe* 
Kajsa: Men fy va hemskt! Precis som hemma *blinkande gubbe* 
Zelda: Men jag trodde att det var bättre regler här.....
Zelda: Matte, matte, jag fick mat! Men jag fick inte äta upp tantens macka...
Kajsa: Det var riktigt dåligt! 
Zelda: Ja... men jag tycker om henne lite ändå...
Kajsa: Vad bra att ni kommer överens för det mesta! *blinkande gubbe* 
Trött nu...
Kajsa: Ja varit mycket som dumma tanten tvingat med dig på *blinkande gubbe* 

Stackars, stackars Zelda. Det är inte lätt att vara hund i vår flock, Det roliga var att Myzaq har varit hennes stabila punkt idag (förutom jag då) och han har verkligen visat framfötterna som trygghet, hur cool som helst :) Ny dag med nya äventyr imorgon och i helgen hoppas jag att vi kan ta oss till ridhuset och leka lite agility också :) 

Här nedan följer några fler bilder från Zeldas första dagar hos oss. Bildernas kvalité är att skämmas över men min mobilkamera är verkligen värdelös! Dock sägs det ju att en bild säger mer än tusen ord så... 
Oh no, katten kommer, jag drar! (första kvällen)

Var har jag hamnat? Lite bekymrad första kvällen...

Till slut sov hon ändå gott i soffan ♥

Inga problem alls med de andra hundarna ♥

Andra kvällen var hon lite mer avslappnad :D

Imorse när jag varit på toa var alla hundarna i sängen :) 
 
Har man trasig bil får man åka buss till jobbet...
Helt okej, sa Myzaq ♥
 
Nu ser jag fram emot att lära känna Zelda mer. Hittills är jag väldigt nöjd med henne. Hon är supergosig, lättsam och bra att ha att göra med. Det är kul att lära känna nya hundar. Tack snälla, snälla Kajsa för att jag får låna Zelda!!! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar