fredag 31 juli 2015

Lyckorus!

Ja så kan man beskriva den här kvällen. Klockan är jättemycket men jag kan liksom inte varva ner. Jag är helt salig över mina fantastiska hundar! Äntligen var det dags för den efterlängtade tävlingen när Miqro skulle ta sin sista pinne i hoppklass och Myzaq skulle göra debut. Timmen innan jag skulle åka var jag sjukt nervös! Jag skickade ett sms till min mamma och bad henne ta över nervositeten. När jag var yngre och spelade piano var nämligen mamma nervös och inte jag när jag skulle spela upp så jag tänkte att hon kunde vara nervös åt mig idag också. Det funkade! När mamma svarade att hon tog över släppte nervositeten och jag kände mig laddad istället.

När vi närmade oss tävlingsplatsen blev vädret sämre och sämre och när vi kom fram regnade det ganska mycket. Jag kände mig besviken. Det är inte roligt när man blir så blöt. Visst, Miqro skulle nog klara av att prestera i regn men hur skulle det gå för Myzaq? Jag ville ju inte att hans första erfarenhet av tävling skulle vara att det var blött, kallt och tråkigt...

Lagom till banvandringen minskade regnet och när det var dags att köra hade det nästan slutat helt. Miqro hade startnummer 7 i första hoppklassen. Det kändes helt okej. Vi nollade men jag var lite fundersam hur långt tiden skulle räcka för det var inte det snabbaste vi gjort. När det var Myzaqs tur att starta kändes han ganska laddad. Han hade skaplig fart men han var berörd av vad som hände utanför planen och rätt som det var stod det en domare på planen också... Hjälp, sa Myzaq! Vi klarade hela banan förutom slalomen. Han kunde inte fokusera alls på den så vi sprang vidare och var glada när vi kom i mål. Helt okej lopp och ungefär som jag förväntade mig att det skulle gå för Myzaq. Han ville i alla fall inte söka skydd i min famn vilket kändes som en vinst bara det. Det blev en spänd väntan på resultatet men när Miqro knep den tredje och sista pinnen i klassen kunde jag andas ut. Nu är vi i tvåan i både agility och hopp - YES!!!

Lopp nummer 2 var agilityloppet. Myzaq hade startnummer 3. Han tog sig igenom hela banan. Han klarade slalomen den här gången och tog varenda hinder felfritt. Till och med gungan (som han helt på eget bevåg tog för fösta gången på träning i tisdags, har glömt att blogga om det). Noll fel på hinder men dryga 8 sekunder i tidsfel. Noll fel på hinder - helt otroligt!!
Miqro gick in och briljerade på agilitybanan. Han hade fart och vi hade flyt. Resultatet blev 0 fel och en andraplats, duktig liten vovve!

Sista loppet var ett hopplopp där Miqro startade som nummer 3. Han tog dagens tredje nolla men farten var medioker. Det blev inga tidsfel men det var heller inte tillräckligt snabbt för att vara i toppen. Det känns verkligen som att Miqro och jag börjar få bra flyt i våra lopp. Bytena går smidigt och det flyter på bra. Det är roligt :) Myzaq var trött men han tog sig igenom det sista loppet felfritt. Även här fick han dock en hel del tidsfel. Mycket hände runt omkring. Han var trött, det var kallt. MEN han tog sig igenom hela banan felfritt!!

Jag är helt sjukt chockad och imponerad över Myzaq idag. Han överträffade verkligen alla mina förväntningar. Jag trodde inte att vi skulle klara att ta oss igenom en hel bana och att vi skulle klara alla tre banorna varav två felfritt hade jag ju aldrig kunnat drömma om. Han kanske blir tävlingshund snart han också :) Och Miqro, vad säger man? Min stjärna som alltid gör sitt bästa, trots lera och regn.

Mina älskade vovvar, jag kunde inte ha bättre hundar än er ♥

Tyvärr blev filmerna lite skakiga. Jag tror att det är min mobil som börjar bli trött... Men här är i alla fall hundarnas lopp. Myzaqs sista lopp kom inte med på film, återigen mobilens fel...

Myzaqs två första lopp:

Miqros alla lopp:

Tack vare Lindas och Maggans tips firade jag i min ensamhet med hamburgare från Bennys och egengjord blåbärspaj. Det var gott :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar