söndag 12 juli 2015

Agilitykurs

Efter gårdagens succé på rallylydnadsplanen bytte vi idag sport och gick en temakurs i agility. Kursen hette "bananalys" och gick ut på att vi skulle lära oss att hitta bästa och snabbaste vägen för just våra hundar. Det var en otroligt lärorik och kul kurs och jag lärde mig mycket. 

Malin byggde upp en bana som var typ klass 3-nivå och vi fick börja med att gå banvandring och sedan köra hela banan. Banan kändes lång och svår och när vi körde blev det många fel. Sedan delade vi upp banan i tre delar där vi fick testa olika varianter och klockade vilket som gick snabbast. För Miqros del gick det i princip alltid snabbast att ta den längre och lite vidare vägen där han kan bibehålla farten bättre. När han gör snäva svängar och måste bromsa upp tappar han för mycket fart. Det kan vara bra att veta så att jag kan analysera vid banvandringar och försöka ta den vägen som är lite mjukare där han kan springa på.


För övrigt var det inte så mycket nytt vad gäller handling. Däremot var det bra träning så klart, att använda de olika teknikerna som jag håller på att lära mig. Blindbyten är bra och så ska jag se till att bromsa upp Miqro så lite som möjligt. Det jag behöver göra nu är att lära mig att se vilka olika varianter det finns på banan så att jag sen kan analysera vilket som är bäst för just oss. 

På banvandringen finns det några saker som jag ska lära mig att tänka på. För det första ska jag börja titta på banan innan banvandringen för att se hur banan går och i vilken ordning hindren kommer. Hinner jag inte det innan så är det det första jag ska ta reda på under banvandringen. Nästa steg är att kolla hundens väg och sedan hur jag ska handla. När banvandringen är slut ska jag fortsätta att memorera banan genom att "torrgå" den och göra rörelserna för att få in det som ett mönster i min kropp. Resten är bara träning.... Träna att memorera, träna olika tekniker och träna på hur man ska tänka. Vi jobbar på, eller JAG jobbar på...


Jag lärde mig också, eller blev påmind om, hur jag ska kunna peppa Miqro till att få fart på träning. Innan vi startar gör jag en "klara-färdiga-gå-lek" med honom. Då blir han taggad till tusen! Idag fick han till och med frispel tre gånger tack vare det :) Jag kanske ska testa det vid starten på tävling också...

När vi hade kört banans alla tre delar fick vi banvandra igen och köra hela banan. Vid den här banvandringen kändes banan mycket kortare och inte alls lika svår. Målet var sedan att klara banan felfritt och kan du tänka dig, Miqro och jag fixade det och det gick riktigt bra! Jag är helnöjd med både min och hans insats. Fy tusan vad bra det går ibland, min duktiga, duktiga hund!!

Det jag främst behöver komma ihåg från den här kursen är att tänka banvandringen i tre steg:
1) Hur går banan?
2) Hur är hundens optimala väg?
3) Hur ska jag handla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar