lördag 21 maj 2016

Massor av tävling, eller Miqro på gott och ont

Idag har jag varit en galen människa men jag slutade vara galen nån gång vid 14-tiden för då orkade jag inte vara galen längre :P
Numera vet typ alla på Väsby brukshundklubb vem jag är för jag är nog den som haft mest med dem att göra idag och vilket fantastiskt, grymt jobb de har gjort idag!! Alla funktionärer och framförallt de som höll i trådarna, suveränt bra jobbat!! Trevliga och hjälpsamma funktionärer och bra bemötande på alla plan. STORT STORT TACK för en mycket, mycket bra dag!!

För att ta det från början. Väsby Brukshundklubb hade idag både rallytävling och agilitytävling. Jag anmälde till det mesta. Det enda jag inte anmälde till var agility 1 eftersom jag kände att det skulle bli tillräckligt för Myzaq ändå plus att han ändå inte kan gungan... Jag skulle alltså tävla Myzaq i hopp 1 och två fortsättningsklasser i rally, Miqro i agility och hopp 2 samt Olga i två nybörjarklasser i rally. Banorna låg en bra bit ifrån varandra så det var svårt att ha koll på hur de olika grenarna låg till och när det var dags för vad. Därav min stora kontakt med funktionärer. 

Jag började med att känna kaos. Två banvandringar klockan 8 på två olika ställen. Hur skulle jag göra? Till slut banvandrade jag hopp 1 först och rallyn sen för att sedan gå tillbaka och tävla hoppklassen innan jag skulle tävla rally... Problemet var att jag blev kvar alldeles för länge på rallybanan så jag fick springa till agilityn, ta ut Myzaq och sen bara köra. Jag hade inte riktigt koll på banan och var så klart lite stressad men det gick bra. Vi diskade oss på slalom när han stannade upp och missade en port. Innan dess hade jag klantat mig och varit otydlig på hinder 3 (vad skulle jag upp med armen så högt att göra? :P ) men vi hade bra fart och bra känsla så jag är nöjd! Inte för att jag kommer ihåg så mycket av loppet egentligen, tur att det finns på film :)

Sedan var det dags att vandra tillbaka till rallyplanen där Olga skulle göra sin första runda. Vi hade ganska gott om tid innan och eftersom det var två ligg med och hon inte kan det tränade jag lite på ligg innan. Hon kunde ligga när jag satt ner och hon var framför mig men vid sidan och när jag stod upp fattade hon inte alls vad jag menade... Nåväl tänkte jag, inte mycket att göra åt så vi kör och gör det vi kan. Olga går in med en fin attityd och ett bra samarbete med mig. Terrängen var som värsta skogsturen för Olga och det luktade ju massor av gott men jag tycker ändå att hon gjorde det bra. Och döm om min förvåning när hon la sig på mitt kommando på skylten "sitt, ligg" :) Trots det blev det för många småavdrag på nos och att hon var sen plus att hon inte fixade "ligg, gå runt" så klart. Men 61 poäng på en så pass svår bana är jag supernöjd med! Se film längre ner.


Nu till det enda som kändes lite surt på hela dagen. Den enda klassen som jag inte anmälde till var, som sagt, agilityklass 1. När Myzaqs hopplopp och Olgas första rallyrunda var klara hade jag två timmars paus och under den tiden gick agility 1 där gungan dessutom inte var med.... Men, men, både Myzaq och jag behövde nog vila lite också men visst, aningens surt kändes det faktiskt :P 

Sen började klockan närma sig nya banvandringar.... Banvandring för Miqros agilityklass, Olgas sista klass och Myzaqs första rallyrunda. Ja, det blev mycket spring fram och tillbaka kan man säga.... Banvandra Olgas bana och sen Myzaqs för att sedan springa till agilityplanen och banvandra Miqros agilityklass... Jag körde Miqros agilityklass för att sedan gå tillbaka till rallyn och köra Olgas runda. Myzaq fick då följa med eftersom jag inte visste när hans tur var. Sen blev jag tvungen att gå tillbaka med Olga till buren som stod vid agilityplanen innan jag körde med Myzaq eftersom han förmodligen skulle bli störd om hon lät när hon inte fick vara med.... Fram och tillbaka, fram och tillbaka.... Och då hade jag inte ens börjat tävla än... 

Nåväl, Miqros agilitylopp var kul! Han hade ju väntat hela förmiddagen i buren och var väldigt, väldigt sugen på att jobba! Taggad till tusen och fick "tokrycksfart". Det funkade bra fram till slalom men där fick han inte stopp på sig själv utan sprang förbi ingången. Vi tog om men då gick han ur. Jag struntade i det och sprang vidare, fortfarande i tokrycksfart. Upp på gungan och rakt av, tjoohooo, jag kan flyga!! Ingen jättefin landning men lika glad var han för det och upp igen och sen i mål. Han är så rolig när han får den här farten ♥

Olgas andra rallyrunda var inte lika fokuserad som den första. Hon började bli trött och det märktes. Nosen åkte ner i backen mer och hon började fundera på vad som hände runt omkring. Dock är det som vanligt inget fel på glädjen :D Sofia som hjälpte till med både filmning och att hålla Myzaq fick kämpa och man hör hela tiden Myzaq kvittra i bakgrunden på filmen. Kanske inte så konstigt att Olga blev lite splittrad periodvis men jag tror att hon inte bara blev splittrad av honom utan av andra saker också. Hon var trött helt enkelt. Olga och jag fick pris för domarens val och kommentaren på protokollet var "Fint jobbat! Bra förare som håller humöret och gnistan uppe". 39 poäng slutade det på så ändå helt okej med tanke på förutsättningarna måste jag säga :)





Innan Myzaqs första runda hade vi lite tid över så vi satte oss i gräset. Myzaq rullade ihop sig som en liten boll och jag tänkte att antingen vilar han eller så är han helt slut. När det närmade sig vår tur och jag reste mig verkade han "på" och det var han. Han höll ihop riktigt bra. Det var vid några tillfällen som han tappade lite och inte förstod vad jag menade. Då klättrade han lite men inte på ett osäkert sätt utan mer som "hjälp mig mamma". Tyvärr la han sig på ett ställe när han skulle sitta. Jag tror att det beror på att jag gjorde tecken för sitt först och sen sa sitt och då trodde han så klart att jag menade olika saker och la sig ner... Med en slutpoäng på 80 så är jag mer än nöjd. Det var ju ändå vår debut i fortsättningsklass och han har aldrig ens provat vissa av skyltarna förut :) Duktig pojke! Men framförallt är jag så nöjd och glad över hans attityd. Han är glad och vill jobba - HELT otroligt!! Det trodde jag inte för en månad sen så det är SÅ underbart roligt!! Se film längre ner.


När det efter den rundan var prisutdelning så bestämde jag mig för att jag inte orkade springa fram och tillbaka mer. Jag bestämde mig för att fokusera på Myzaq och frågade Maggan om hon kunde tänka sig att köra Miqro. De har aldrig tränat tillsammans och hon har väl aldrig sett Miqro liksom ordentligt men hon tackade ja och Miqro springer med vem som helst som har godis så jag var rätt lugn på det viset. De missförstod varandra lite i början när Maggan försökte visa honom runt men Miqro inte läste det så där blev det lite tokigt och sen funderade han var hon tog vägen när hon bakomböt på en tunnel med svår ingång. Annars var de superduktiga och Miqro sprang med fart och glädje. Jättekul att se :) Tack Maggan för att du hjälpte mig! Det var skönt att slippa springa fram och tillbaka där på slutet :) 

En banvandring och en runda kvar. Nu var vi alla trötta. Myzaq kämpade på superbra i sin sista runda men han var trött! Dock var jag väldigt nöjd med att han inte blev "klängtrött" utan mer "jag-orkar-inte-trött". Han fokuserade inte alls på saker som hände runt omkring och klängde inte på mig och ville upp. Han orkade bara inte hålla ihop. Han kämpade, som sagt, superbra och fick en slutpoäng på 59 med kommentaren "Bra jobbat! Positiv matte :) " En fel övning som skulle vara "stå, gå runt" och det vet jag ju att han inte kan så den måste vi träna på. Sen var det massa småfel med bris och nos och fys och lite sånt men jag är nöjd - mycket nöjd!




När jag kom tillbaka till agilityplanen fick jag veta att det har varit bråk i min bur. Antagligen har Olga hoppat runt och Miqro tröttnat på henne och sagt till. Ju tröttare Miqro blir desto "dummare" blir han så han tog väl antagligen i. Olga blev rädd och skrek.... SUCK, Miqro får ha en egen bur framöver tror jag. Han är så jäkla grinig! Maggans hundar var utanför mina hundars bur, typ 1,5 meter ifrån och Miqro blir jättearg och säger "ge fan i in bur". SUCK, ibland är han hopplös! 

Miqro på gott då? För det första var det en tjej som kände igen mig när vi sågs för hon fastnade för Miqro när vi tävlade i Bro-Håbo tidigare i vår. När Miqro kom ut ur buren i väntan på den sista prisutdelningen blev hon glad och utbrast "Men där är han ju!" Vi pratade lite om Miqro och så... Senare när vi gick upp mot prisutdelningen så sa en annan kvinna "Men, det där är ju han!" "Känner du också igen Miqro?" undrade jag och då berättade hon att hon var skrivare hela helgen i Bro-Håbo och Miqro var hennes favorit på hela helgen. "Hade det funnit ett skrivarens pris så hade han fått det" sa hon. Då blir man ju lite stolt :) Dessa två diskuterade hur fantastisk Miqro är och en tredje kvinna undrade varför, är han duktig eller charmig eller vad? "Både och!" sa båda. Nja, mest charmig kontrade jag och la till att det kan man ju inte tro när man ser honom så här. Jo då, det kunde man nog. Han är ju så söt. Ja, visst är han det. Kul att han glädjer andra så mycket, det gör mig stolt! 

Nu är det sovdags och nya tag med rallytävlingar för Myzaq och Olga imorgon :)
Återigen, stort stort tack till Väsby Brukshundklubb för ett fantastiskt arrangemang!!

Myzaq med sin titelrosett för nybörjarklassen och en "godkäntrosett" från idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar