måndag 9 maj 2016

Från förtvivlan till hopp - tävlingshelg

I lördags tog jag med mig Miqro, Myzaq och Olga till Märsta för att tävla rallylydnad. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Olga är inte klar men jag ville testa henne i tävlingssituationen. Myzaq kan gå hur som helst beroende på humör och Miqro vet man aldrig vad man kan förvänta sig av. Ja, jag var lite nervös men samtidigt förväntansfull. Hur skulle det gå? 

Jag började med att mingla lite och efter en stund kom Ulrika och Peter (Olgas matte och husse) dit med sina hundar. Boris blev väldigt glad av att se Olga och hon i sin tur blev glad att se Amazonka. Lite rörigt blev det allt :) 

Banan kändes ganska svår och eftersom Olga inte kan så mycket än hade jag inga förväntningar alls utan det fick gå som det går. Olga har aldrig sett rallylydnadsskyltar, aldrig gått en hel bana, är van att få belöning efter varje moment, eller del av moment, och är inte van att tävla (annat än utställning). Förutsättningarna var alltså halvbra men jag ville se hur hon hanterade situationen och blev mycket nöjd med vad jag såg! Visst, hon nosade sig igenom i princip hela banan men emellanåt fick jag henne att samarbeta med mig och då gick hon väldigt fint! Hon fick bara två fel övning och det var på liggmomenten. Det var väldigt väntat eftersom vi bara provat på "ligg" några gånger. Däremot fick jag henne faktiskt att lägga sig ner vid skylten "ligg" men hon satte sig innan och därför blev det fel övning. Det roligaste är att jag under de senaste veckorna har försökt få Olga att stå på kommando och det har inte funkat så bra... Hon kan ju "stå" egentligen men det har inte funkat med mig. På tävlingen var det momentet med och när jag väl fick henne att sitta och bad henne stå ställde hon sig klockrent. Så himla coolt :) 



För att kommentera kommentarerna är jag fullt medveten om att jag inte ska stanna i momenten men alternativet kändes som att jag skulle tappa henne helt så valet var ganska enkelt ändå, stanna upp, fånga upp och fortsätta. Träna på bättre kontakt, självklart! Det blir nog bättre med träning och erfarenhet. Vi har faktiskt bara tränat ihop en månad än så länge :) Det var roligt att tävla med Olga och jag har stora förhoppningar på att det här kan bli bra med lite mer träning och erfarenhet :)

Myzaqs tur... Jag hade ingen som helst kontakt med honom innan start. Jag fick honom inte intresserad av kalkon och inte av att springa mot en godisskål. Hur i hela friden skulle jag få honom med mig? Han var väldigt störd över att han inte hade koll på Olga. Hon var hos Ulrika och Peter och deras hundar och det var inte riktigt bra tyckte Myzaq. Tänk om de var dumma mot henne? När jag försökte få kontakt med Myzaq hörde Olga mig och blev frustrerad över att hon inte fick vara med. Hon lät antagligen väldigt olycklig för Myzaq kunde inte släppa tankarna på henne och han var hela tiden tvungen att vända sig mot henne för att ha koll. Jag lyckades traggla genom nästan hela banan men när det var tre skyltar kvar bestämde jag mig för att att om han la sig ner snyggt så skulle jag springa ut. Han gjorde ett klockrent läggande och vi struntade i de två sista skyltarna vilket innebar att vi blev diskade. När jag sedan fick protokollet var det inte alls lika många avdrag som jag hade trott. Det var lite roligt på ett sätt. Är han bara på bra humör så kommer det att bli bra poäng, jag vet det!



Jag var jättebesviken och kände mig helt uppgiven. Varför blir han så här? Hur ska jag göra för att bryta det? Ska jag låta honom bara vara sällskapshund istället? Många frågor och inga svar. Frustrationen trängde sig på och jag var inte alls sugen på att åka och tävla agility igår. Tänk om han inte skulle vilja. Då skulle jag bli ännu mer knäckt och förtvivlad. Jag hade ju lovat att köra så jag var tvungen att åka och bestämde mig för att känna efter när vi kom fram hur det skulle gå. Mer om det senare. Först måste jag ju skriva om Miqros runda i rallylydnaden.

Miqro, den där Miqro... Innan start var han supertaggad och gjorde allt rätt med fullt fokus på mig. Sen tror jag att jag gjorde en tabbe när jag tog av honom halsbandet. Jag brukar alltid låta honom ha halsbandet på men den här gången tänkte jag att jag skulle testa att ta av det. När vi kör agility sliter han sig ur halsbandet och är sedan taggad för tävling. Nu slet han sig ur halsbandet och kom in i "agilitymood". Jag tror att det var det som sabbade mycket av vår runda. Han hade glömt många saker och jag kom av mig på nåt ställe. Det blev bara 64 poäng på en bana som egentligen inte var speciellt svår... Nåväl, så kan det gå. Vi hade roligt och vi fick återigen kommentaren "charmigt ekipage" :)

En sak jag gjorde var nånting som jag brukar säga åt de som går kurs för mig att de ska tänka på... När man tränar ska man passa sig för att göra saker man inte vill göra på tävling. När jag tränar bana och Miqro tappar fokus eller gör nånting dåligt brukar jag backa och liksom börja om. Det råkade jag göra på tävlingen vilket kostade oss 5 poäng... Egentligen kanske det var tur att vi gjorde så för annars hade vi ju fått 69 poäng, ett poäng från godkänt ;)



3 hundar, en disk, en runda med minuspoäng och en runda på 64 poäng. Alltså inget godkänt. Jag trodde att Miqro skulle rädda familjens heder men icke. Det blev platt fall på poängen kan man säga. Dock är jag mycket nöjd med dagen trots allt. Nej, inte med Myzaq men bra väder, trevliga vänner och bekanta och roliga rundor gav en bra dag! Medan vi väntade på prisutdelning låg vi och myste i solen.

När prisutdelningen var avklarad åkte vi vidare till Kungsängen för middag tillsammans med Amanda och Nemo. Det var supergott och väldigt trevligt att få umgås lite med dem. När vi ätit klart fick Miqro komma upp och sitta på en stol. Det började bli svalt i luften och han kvicknade till. Han fjäskade som bara den för Amanda och lyckades fjäska till sig alla torra gamla godisar som hon hade i sin väska ♥




Efter en lång lördag var det skönt att sova några timmar innan det var dags att kliva upp för att åka på nästa äventyr, agilitytävling med Myzaq. Som jag skrev innan var jag väldigt tveksam redan från början och det blev inte bättre när vi kom på plats. Visst, han hade en bra attityd när vi gick omkring på tävlingsplatsen, glad, framåt med hög svans, MEN när jag skulle testa hans energier och hetsade honom på hans godisskål gjorde han en bra start men travade sen sista biten innan han åt sin kalkon... "Okej då, jag tar den väl då". In i buren igen med kylfiltar runt sig och där fick han ligga till det var dags för start. Jag kände mig olustig till mods och hade ingen lust att köra. "Han kommer ju ändå bara att trava igenom banan och säkert vägra gå in i tunnlarna".

Efter banvandringen bestämde jag mig dock för att ändra inställning. Myzaq KAN och han VILL och han tycker att agility är ROLIGT. Jag fick mycket bra stöttning av Elin, Sofia, Ellinor och Caroline. Sofia och Vilja startade två hundar innan oss och eftersom jag ville komma till inropet så sent som möjligt tittade jag på deras lopp, tog ut Myzaq ur buren och sprang sedan till start. Jag hann precis slänga iväg snusdosan med kalkon i innan jag sprang ut på planen, tog av selen och körde igång. Varken Myzaq eller jag hann tänka och vi hade spring i kroppen så banan gick i spring!! Han hade jättebra fart och följde mig jättefint! När han kom för långt fram i slalomen sprang jag förbi den för att bibehålla farten och glädjen och det funkade. Han var jätteglad hela banan och sprang på riktigt bra! Nolla förutom att vi struntade i slalomen. Min glädje och glädjen från mina klubbkompisar hoppas jag ska påverka honom positivt även om man inte kunde läsa det på honom i just den situationen...

Andra rundan gick sämre. Periodvis helt okej men långt ifrån lika bra som första. Han var lite splittrad och undrade vad som hände i publiken men han kom tillbaka. I den rundan lyckades jag peta honom genom slalom så vi fick noll fel på hinder men nästan 9 sekunder i tidsfel... Han var långt ifrån lika låg och långsam som han varit på senaste tiden så även det loppet var ett framsteg. Nu gäller det att jobba vidare och hoppas på att det fortsätter att släppa.

Det blev en väldigt trevlig dag med många vänner och bekanta. Stort tack till alla!! Susanna Sandberg tog några fina bilder på min lilla höjdhoppare i andra loppet. Det är alltid kul med bilder :) Tack snälla Susanna för dem!! Älskar Myzaqs attityd i tunneln :D






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar