lördag 5 december 2015

Agilitykurs med Myzaq

Tack snälla, duktiga Enya för en mycket givande och bra kurs idag!! Jag är så himla nöjd! Nöjd över att Myzaq klarade miljön riktigt bra. Nöjd över att han orkade hela kursen. Nöjd över att han tycker att det är roligt. Nöjd över att han var glad varje gång det var hans tur. Nöjd över att han läser mig bättre än jag trodde. Nöjd över att vi fick till riktigt bra hindersug. Nöjd över att du tyckte att jag tänkte rätt och jobbade på rätt sätt med honom. Nöjd över att få en bra plan för det här med belöning. 

Idag är första gången jag känner att jag faktiskt kunde gå kurs med Myzaq och att det gav något för både honom och mig. Nu känner jag hopp inför framtiden att det kanske faktiskt kan bli en bra agilityhund av honom. Dessutom har jag fått lite verktyg på hur och vad jag kan träna med honom själv för att det ska gå framåt. 
Dagens bana

Efter banvandring och bananalys var det dags att prova. Början av banan var ett tvingat framförbyte som gick över i en raksträcka (typ) och först var Myzaq osäker på vad som skulle hända så han var försiktig. Samtidigt var det i princip första gången jag gjorde ett tvingat framförbyte så jag visste inte riktigt heller vad jag skulle göra. Slutet av raksträckan var en böjd tunnel och den var jätteläskig! Jag var lite förvirrad och litade inte på att Myzaq förstod mig så vi var väl osäkra båda två... Vi fick köra samma sträcka en gång till och då jäklar gick det undan. Då visste Myzaq vad som förväntades av honom och då satte han ordentlig fart minsann! Den farten har jag nog aldrig sett på honom i agilitysammanhang.

Nästa del var en treadle och den hade vi svårt att få till men med lite förenklingar gick det skapligt. Det är liksom svårt för den stackars hunden att göra rätt när matten gör fel... Under tiden vi försökte göra rätt tog vi den böjda tunneln många gånger och till slut var den rolig istället för läskig - vinst!! 

Paus och Miqro tyckte att det var hans tur och blev ledsen när han inte fick komma ut ur buren...

I nästa omgång började vi med kombinationen vi slutade med innan pausen. Det var fortfarande svårt :P Nästa svårighet hade jag banvandrat helt galet för jag visste att det inte skulle funka... Jag vet inte vad bytet heter men man liksom drar hunden till sig så att den kommer på rätt sida hindret och sen skickar man den över hindret i som en båge... Jag har testat det på Miqro och det funkade inte på honom men jag testade och Myzaq gjorde nästan rätt men var helt förvirrad så vi tänkte om. Det blev framförbyten istället och då gick det skapligt, även om det var jobbigt att svänga tight runt ett hinderstöd tyckte Myzaq. Han vill hellre hoppa långt :P 

Slutet av banan var i närheten av där de andra kursdeltagarna satt. Där var även hundar som skällde till ibland. Superläskigt, sa Myzaq och ville inte gärna springa in i en böjd tunnel MEN han gjorde det! Hindret efter var dock läskigt för då ville han bort från de andra så fort som möjligt men vi körde på ändå. Viktigast är att det är roligt och att han känner att han lyckas! 

Efter ytterligare en paus där de andra fick träna körde vi hela banan från början till slut och vi fick till det riktigt bra faktiskt :) Visst, det var långt ifrån felfritt men vi fick till många byten på ett bra sätt och han läste det jag ville riktigt bra men framförallt hade han skaplig fart och tyckte att det var roligt :) Han tyckte, som sagt, att det var läskigt med hindren nära de andra men han tog nästan alla hinder trots att det var skitläskigt - seger!!

Till slut det här med belöning. Enya tyckte att jag tänker rätt och hon la till en aspekt som jag inte tänkt på. Hon tyckte att det var viktigt att jag inte testar att köra lekbelöning förrän han är trygg och säker att leka i olika miljöer. Om jag börjar med att testa lekbelöning och så vill han inte leka och så får han godis istället... Då kommer han ju inte att leka eftersom han vet att han får godis om han inte leker... Jag ska alltså fortsätta belöna med godis och med att han får hoppa upp i min famn när han är extra duktig. Parallellt med det leker jag med honom hemma och flyttar ut leken successivt för att så småningom kunna leka på andra platser och kanske till slut som belöning. Det tycker jag låter som en bra plan för godis funkar helt okej och att hoppa upp i min famn är ju det bästa så det blir bonusen när han är extra duktig. 

Som sagt, jag känner mig mycket nöjd med dagens kurs och är nu taggad att träna vidare! Här är bilder på några av de andra deltagarna. Blev tyvärr inte så att jag fotade alla men stort tack för idag!!

Tenchi, klassens stjärna ;)

Nej, Enya står inte och surfar, hon tar tid ;)

Felicia och Bella

Tenchi leker med matte och ser lite farlig ut :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar