lördag 15 augusti 2015

Agilitytävling med Myzaq samt planering av hösten


Den här killen är trött. Han och jag har varit på agilitytävling idag, bara han och jag, medan Miqro och Macho var hemma med husse. Vi åkte tillsammans med Vilja och hennes husse och matte till Myzaqs stora glädje. På plats träffade vi uppfödare Helena och Myzaqs mamma Puma, också till Myzaqs stora glädje. 

Mitt fokus för dagen var att försöka hitta något som kan tagga Myzaq innan start. Jag har kommit på att om jag frågar honom tex "Var är husse?" så börjar han leta och blir aktiv hela han. Jag testade att utnyttja det innan start och jag tycker nog att det fungerade ganska bra. Farten var bättre än när vi tävlade i Tierp. Däremot var fokus ungefär lika dåligt som då. Det hände för mycket runt omkring banan helt enkelt.

I första loppet var A-hindret som andra hinder och det tycker Myzaq är roligt så då fick han bra fart bara för det. Sen gick det lite i vågor kan man säga... När Myzaq skulle in i sista tunneln gick Vilja och Sofia in på banan vilket gjorde att Myzaq missade tunneln och tittade efter Vilja istället. Han kom dock tillbaka till mig, tog tunneln och sprang i mål. Duktig pojke!

Andra loppet började bra men när han kom ut ur tunneln och såg Vilja och Helena rakt fram glömde han helt bort sin matte och ville till dem istället. Sofia fick mota bort honom och då kom han tillbaka till mig. Slalomen struntade vi i och när han sen drog mot en tunnel istället för hopphinder var matten ganska nöjd. Tänk att min lilla tunnelhatare drog mot en tunnel! Publiken var läskig men muren var ingen match att hoppa fast han aldrig gjort det innan. Ibland överraskar han, min lilla plutt.

På det hela taget känner jag mig nöjd med Myzaqs framsteg. Vi har långt kvar men farten var bättre nu än i Tierp vilket innebär att han känner sig lite säkrare. För det mesta har han svansen uppåt vilket också är ett gott tecken. Det finns hopp och nu får vi se vad som händer framöver... Det blir spännande att följa hans utveckling!

Här är loppen på film. Eftersom jag klantade mig blev bara halva loppet filmat med min kamera. Som tur var filmade Helena också så nu har jag båda hela loppen på film :) Agilityloppet är dock delat men man ser nog var gränsen går. Jag vurpade inte två gånger ;)

När vi kom hem tog jag hjälp av husse att tänka. Jag måste ju prioritera nu när jag har två hundar som ska tävla. Jag har liksom inte råd att tävla hur mycket som helst tyvärr. Vi kom fram till att Myzaq i första hand ska få tävla rally och satsa på att få 3 godkända resultat i nybörjarklassen där och att Miqro ska få tävla agility nu när vi äntligen är uppe i tvåan. Myzaq har några agilitytävlingar som han är anmäld till och han kommer kanske att starta i nån mer men annars är det träning i agility och tävling i rally som gäller för honom. Jag ser mycket fram emot framtiden med båda mina pojkar och hoppas att jag ska vinna en miljon eller nåt så jag kan tävla lite till. Är det någon som känner för att sponsra oss så skulle vi bli glada :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar