onsdag 22 april 2015

Agilitykurs

Idag har vi varit på agilitykurs. Tanken är att jag ska gå med Myzaq men eftersom han och jag fokuserar på att ha kul på agilityplanen just nu så var det Miqro som fick jobba. Instruktören hade byggt upp en bana som när jag banvandrade kändes väldigt svår. Vi banvandrade tillsammans och banan kändes ännu svårare. Redan innan jag åkte dit var jag trött och kände mig lite "off" så efter banvandringen var jag beredd att ge upp och åka hem. Jag övertalade mig själv att stanna kvar och är i efterhand otroligt glad att jag gjorde det. Jag fick verkligen bra hjälp att ta mig igenom banan och många bra tips. Dessutom var Miqro en gud på agilityplanen. Han var taggad till tusen och gjorde precis som jag visade. Vilken kille han är! 


Första etappen var hinder 1-9. Hinder 5 var svårast. HUR skulle jag få honom att ta rätt tunnelingång? Det fanns två alternativ som jag provade. 1) Att "hålla honom i näsan" efter hinder 4 till han hade fokus på mig och då visa in honom i rätt ingång. 2) Att göra ett blindbyte efter hinder 4 för att på så vis vara ivägen för fel tunnelingång. Båda alternativen var svåra och krävde mycket timing så där la vi den mesta tiden i första etappen. Alltså en bra grej att träna på. Efter hinder 7 gällde det att springa närmaste vägen och snabbt förbi 8:an så jag skulle hinna göra ett blindbyte efter tunneln och visa hunden runt hinderstödet på hinder 9.

Andra etappen var hinder 7-15. Vårt första försök där gick mycket bättre än jag hade räknat med så jag kom av mig helt nånstans vid hinder 14. Första svårigheten var att hinna före hunden till hinder 12. Det gjorde man genom att påbörja ett blindbyte tidigt efter hinder 11 och vara tydlig med att få hunden på rätt sida om sig själv. Sen blev det väldigt klurigt vid hinder 14 och där la vi mesta tiden i den här etappen. För att det skulle gå smidigt behöver jag kunna skicka hunden rund hinderstödet rätt långt ifrån för att sedan sticka och göra ett blindbyte innan slalomen. Timing igen men efter att ha gjort det några gånger gick det riktigt bra. 

Jag är mycket, mycket nöjd med Miqro! Han var otroligt taggad, snabb för att vara han och som vanligt följsam. Han gör ju alltid precis som jag visar och tänk då så mycket lättare det går när jag visar rätt :) Jag är mycket, mycket nöjd med coachningen jag fick. Tack snälla Heidi för att du är så himla bra, tydlig och engagerad! Jag är också mycket, mycket nöjd med kurskamraterna som är så himla trevliga :)

Myzaq då? Jo visst var han med också. Han fick mest vänta men emellanåt fick han leka med sin leksak och vi hade kul med den, Myzaq och jag :D Han fick också sitta i mattes famn en stund och där trivs han ju som bekant som allra bäst. Innan vi åkte hem fick han hoppa några hinder. Jäklar vad han tyckte att det var kul och vilket hindersug han hade! Jag blev imponerad och åkte hem innan han tyckte att agility var läskigt igen.

Och just det, en sak till. När vi stod och pratade lite innan vi åkte hem var det Miqro och en foxterrier inne i hagen där hindren står. Miqro hade nyss kört och foxterriern skulle köra lite innan de åkte hem. Rätt som det var började de busa. De sprang och sprang och sprang och hade jättekul. På det viset har inte Miqro lekt på mycket länge och framförallt inte med nån annan hund än Myzaq. Helt otroligt kul tyckte jag :) Jag tror att Miqro trodde att foxterriern var Nellie för det såg verkligen ut som att han trodde att han kände igen den. Älskade lilla Miqro, tänk att du kan vara så pigg och glad ♥

Nu har jag två nöjda hundar här hemma. Eller tre nöjda hundar, Macho är också nöjd efter att ha varit med husse på stadsvandring idag.


 
Mina hundar var med på jobbet idag också... Myzaq hittade den bästa platsen tyckte han... Varför ligga i en mjuk korg när man kan ligga i en hård hylla liksom....? 

Och så slutligen en bild på lilla Bente, snart 13 år gammal. Jag blev ju tvungen att fota henne för den här stilen var helt underbar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar