lördag 7 februari 2015

Tävlingsdebut i rallylydnad med Miqro

Idag var det så dags för Miqros och min debut på rallylydnadsplanen. På förhand hade jag som mål att vi skulle känna efter om rally är något för oss samt ha kul. Ju närmare start vi kom desto mer ökade mina förhoppningar, det vore ju roligt om det gick bra också... Jag var lite uppgiven igår när Miqro trodde att "fot" betyder "sitt på mattes fötter" typ, men vi nötte lite högersnurrar innan vi startade och det verkade ge resultat för fotpositionen var helt okej. Jag kände mig av någon anledning stressad under rundan men det gick nog ganska bra förutom på ett ställe där jag gjorde bort mig...

Vi kom fram till en skylt där det stod "stopp, sitt, spring". Bara för att det stod "sitt" på skylten fick jag för mig att jag skulle säga "sitt". Eftersom Miqro vet att han ska sätta sig när jag stannar tänkte han förmodligen "matte säger nåt, hon menar säkert ligg då" och så la han sig ner... Rackarns! 10 minuspoäng helt i onödan... Jag tycker ändå att jag fann mig rätt bra efteråt. Satte honom upp, andades och fortsatte som om inget hänt. 

Vi fick också lite fel för nosning eftersom Miqro nosade på en skylt samt sträckt koppel vid tre tillfällen. Det är svårt det där med kopplet... Har jag det för långt kliver han ju på det... Men det är väl en träningssak antar jag. Jag håller också kopplet bakom ryggen eftersom Miqro går i bäst fotposition när jag har så och jag tror att det kan göra det hela ännu svårare vad gäller sträckt koppel faktiskt. Träna vidare på det :) 

Jag är superdupernöjd med vår debut!! 85 poäng (varav 10 fel helt i onödan) och domarkommentaren "Jättefin kontakt och fint flyt i rundan :)" Placering 29 av 59 starter är väl inte helt fel det heller med tanke på att det är debut va ;) 

Tack för alla fina och stöttande ord före, under och efter tävlingen!! Och jo, det blir nog en fortsatt rallykarriär för mig och Miqro :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar