tisdag 24 februari 2015

Agilitykurs med Myzaq

I måndags var andra kurstillfället på nybörjarkurs i agility med Myzaq. Egentligen var det tredje tillfället men vi missade tyvärr det första eftersom jag hade feber då :( Jag är super-dupernöjd med kursen! Förra veckan var jag fortfarande lite hängig och inte helt klar i huvudet men igår var jag med igen och enligt instruktören hade Myzaq redan utvecklats mycket. Han tycker att det är jobbigt att ta tunnlar, framför allt när de är krökta, antagligen för att det är mörkt och han inte ser var han ska... Vi tränade på det förra veckan, och även på att ta kampen som belöning. Jag fick springa med kampen efter. Då var den rolig att jaga men kampa var så där... 

Vi var och tränade i torsdags och då körde vi mest bara tunnlar, sprang och hade kul. Vi slutade när det var som roligast. 

Igår på kursen fortsatte vi med tunnlarna, vilka han börjar få sug på men håller vi på för länge med krökta tunnlar tappar han självförtroendet och tycker att de är läskiga och då blir hela agilityn läskig... Efter några hopphinder är vi dock tillbaka igen... Han är lite speciell min lilla kille så det gäller verkligen att sluta i tid innan det blir tråkigt för både honom och mig. Sista svängen på kursen skulle vi köra en hel liten bana men Myzaq hade bestämt sig för att agility var läskigt just då och han ville inte alls springa genom några tunnlar så vi gjorde så gott vi kunde och hade skitkul på slutet... Eller åtminstone försökte. Myzaq ville helst bara krypa upp i min famn.... Trött kille.... 

Till nästa vecka ska vi fortsätta träna på tunnlar och försöka hitta en annan/en till belöning. Antingen godisskålar (men jag gillar inte såna) eller någon leksak som går att kasta eller om han går på sin "döda" kampis. Vi får se vad som funkar bäst men jag har köpt lite olika leksaker som jag ska testa under veckan. 

Jag ser mycket fram emot resten av kursen och framtiden på agilityplanen med Myzaq. Jag har en känsla av att agility är mycket bra för hans självförtroende och att han kan växa väldigt mycket i den sporten så jag ser ljust på framtiden :) 
Ska jag verkligen gå med på det här...?

Här trivs jag som allra bäst, i mattes famn

Så här trött blir man efter en agilitykurs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar