lördag 31 januari 2015

Att lära in att lägga frambenen i kors

Det är gulligt när hundar ligger med frambenen i kors. Gör de inte det automatiskt kan man alltid lära in det. Det är inte så svårt att lära in och här är ett sätt att lära in det. Jag har använt mig av klicker men det går så klart lika bra utan. Jag använder klicker eftersom jag vill belöna vid exakt rätt tidpunkt.

Här är ett exempel på hur du kan gå tillväga:

1) Be hunden lägga sig framför dig
2) Håll fram din högra hand och säg "tass", vilket betyder att hunden ska lägga sin högra tass i din hand (samtidigt som den ligger kvar).
3) Flytta handen lite i taget över hundens vänstra framtass men säg fortfarande "tass" om det behövs
4) Fortsätt flytta handen över hundens vänstra framtass samtidigt som du slutar säga "tass" om det går
5) Sänk handen så att hunden "råkar" lägga sin tass över sin egen tass istället för i din hand - JACKPOT-belöning! 
6) Minska hjälpen, håll handen längre ifrån så att hunden istället lägger tassen över sin egen tass
7) Börja lägga in kommando när du ser att hunden börjar förstå vad du vill att den ska göra
8) Minska hjälpen undan för undan och fortsätt med kommandot

När hunden kan det här kan du så klart utveckla det genom att lära in motsatt kors (alltså lägga vänster framben över höger) och sedan göra en serie där hunden byter det översta benet :)

Här följer en demonstrationsfilm som visar det jag beskrivit i punktform ovan:


LYCKA TILL!!

2 kommentarer:

  1. Å tack för tipset! Ska träna in det tricket :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att inlägget inspirerade :) Hör gärna av dig med en film när ni lärt er ;)

      Radera