fredag 16 januari 2015

Agilityträning med taggade hundar

Alltså, på riktigt, hur kul är det inte att träna när man själv är motiverad, har motiverade hundar och en eller flera träningskompisar!? Helt fantastiskt kul och jag är helt lyrisk! Tack snälla Sofia som lurade med mig att träna ikväll!! 

Miqro och jag brukar ju ha lite svårt att motivera oss till att träna när vi ska träna själva och jag visste inte alls hur det skulle bli när vi skulle träna tillsammans med Sofia och hennes Vilja. När vi rastade oss innan vi åkte var jag beredd att lämna Miqro på rastningsrundan... Det går ju SÅ LÅNGSAMT nu när det är isigt och blött och slaskigt och äckligt. Jag blir galen... Men, han fick följa med och glad är jag för det för maken till taggad hund på träning var det länge sen jag hade. 

Vi tränade mest på gungan eftersom han börjat hoppa av den på tävling på sista tiden. Nu tränade vi upp den så att det blir roligt att stå längst ut på gungan och att man ska ha fart fram dit. Jag satte Miqro en bit ifrån, gick själv fram till gungan och stod där och laddade. Miqro taggade till och när han som minst anade det sa jag "gungan" och han fick springa längst ut där han fick massor med korv.

När vi gjort det några gånger tränade vi upp draget på A-hindret. Vi stod en bit ifrån tillsammans och laddade.... "Är du beredd? Klara, färdiga.... ÖVER!" och så sprang vi. Jäklar vad kul det var! Jag sprang så jag blev svettig :) Samma sak med slalom och några tunnlar. Sen gjorde vi några kombinationer, främst med gungan som avslut men på slutet även några hinder efter gungan och det gick bra :) Duktig vovve! Agility är tydligen superkul och är det så här kul att träna så kan jag definitivt tänka mig att träna fler gånger ;)

Myzaq då? Han var lika taggad han. Vi började med tunnlar och hade glädje på dom. Yeehoo vad roligt vi hade och vad vi sprang! Sen testade vi A-hindret. Han har varit uppe en bit på det förut men tyckt att det varit lite läskigt när han kom högst upp. Idag kom vi först upp på toppen och sen ner på andra sidan med hjälp av korv. När han väl gått över en gång var det jättekul så vi sprang fram och tillbaka, fram och tillbaka till jag insåg att det kanske inte var så smart... Innan han kom ner på marken vände han och sprang över igen... Det beteendet kanske inte är så lyckad om det blir kvar... Men så kul att han tyckte att det var kul :D

Och slalomen, han kom ihåg!?! Han klarar nästan två portar om han får tänka lite och med stöttning av mig klarade han faktiskt hela slalomen!? Visst det är inte optimalt men vad tusan, nånstans måste man ju börja och jag slår vad om att får han göra det några gånger kommer han snart att förstå och göra det själv... 

Sen hoppade han genom däcket också, utan problem. Det som brukar kunna vara lite läskigt för vissa hundar men inte för Myzaq, det var ju bara att hoppa tyckte han :) Några gånger hoppade han på sidan men för det mesta hoppade han helt rätt. Han är makalös min lilla plutt! 

Så nu är jag taggad för vidare träning! Myzaq ska startas upp ordentligt och tävla under säsongen. Miqro ska ta sina två sista pinnar i klass 1. Och innan ska vi träna och vi tycker alla att det är kul. Stort, stort tack snälla Sofia för att du tränade tillsammans med mig så jag kom iväg!! Det är verkligen guld värt för mig! Imorgon är det ny träning så jag hoppas att vi är lika taggade då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar