måndag 18 november 2013

Gå runt stolpar och "stanna"

Första dagen på dealen var svår. Vi gick en promenad i skogen tillsammans med en kompis och då blev det ingen aktivitet gjord. Sen gick dagen och jag hade bara kvällspromenaden kvar. Klockan gick och blev mycket men jag blev peppad av Linda att göra min aktivitet så vi gick ut.

Övningen gick ut på att fixa till när kopplet hamnade på fel sida av lyktstolpar. Miqro blev väldigt uppmärksam på en gång och löste problemet snabbt och effektivt. Jag hann knappt sätta kopplet på fel sida förrän han hade löst problemet. Mille var lite långsammare men det var nog mest för att han inte förstod syftet med övningen... När han blev motiverad löste han problemet snabbt. Problemet med övningen var att hundarna blev så fokuserade på att jobba att de glömde att göra ifrån sig så att göra övningar på en kort promenad var en dålig idé...

Idag gjorde vi vår aktivitet lite tidigare och gick också en lite längre promenad. Hundarna var uppmärksamma och jag började så fort vi kommit ut genom porten. Hundarna fick hoppa upp på en bänk som står där och sätta sig. Miqro satt blickstilla medan jag gick runt bänken. Mille däremot reste sig men stannade kvar så han fick en lite lättare uppgift, att sitta medan jag backade och sen gick tillbaka. Efter några gånger satt han kvar även när jag gick tillbaka till honom. Mille behöver verkligen träna på "sitt" så det fokuserade jag lite på och kommer att fortsätta fokusera på med honom.

Vad gäller Miqro så fick han träna på att stanna kvar i stående position. Han har visat tidigare att han tror att "stanna" betyder "sätt dig ner och sitt stilla" så jag tänkte försöka ändra betydelsen av ordet "stanna" till att betyda "stanna kvar i den position du är" så det började vi med under dagens promenad. Vi tränade också lite inkallning vilket Mille är mycket bättre på än vad Miqro är... Målet med mina promenadaktiviteter är att Miqro ska komma bättre på inkallning i vardagen och att jag får en bra kontakt med båda hundarna.

Det känns som att de här övningarna ger resultat snabbt så det var en bra idé och jag kommer att fortsätta och hoppas att jag fortsätter att känna motivation till det. Huvudsaken är att jag gör nånting, även om det är nåt litet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar