måndag 15 april 2013

Cirkusträning

Idag har vi varit på cirkusträning och jag måste skryta över mina duktiga hundar igen. Det är verkligen superbra att åka iväg och träffa andra och träna. Hade jag tränat hemma hade jag säkert givit upp men nu blev jag inspirerad att fortsätta och det gav verkligen resultat. Stort tack till cirkuskompisarna!!!

Vi tränade på att backa. Målet var att backa zick-zack, alltså backa slalom mellan mina ben. Miqro började med att hispa precis som vanligt och jag tänkte "det här går aldrig". Jag fick tipset att locka honom med godis. Problemet är att det inte går att locka den hunden med godis för han bara nipprar då. Jag var beredd att ge upp men gjorde inte det och i samma veva kom jag väl på att jag brukar visa honom rätt med handen fast utan godis. Efter ett tag funkade det hjälpligt åt ena hållet. Andra hållet var "omöjligt".

Pauser är världens bästa träningstips! När hunden får "sova på saken" landar det den ska göra och det går mycket bättre och ibland räcker det med en längre vilopaus. Efter pausen gick det helt plötsligt nästan med andra hållet också och innan vi gick hem kunde han backa mellan mina ben åt båda hållen, på en timmes träning!? Så klart behövde han hjälp men han kunde i alla fall. Det trodde jag aldrig när vi började!

Mille då? Jo, han fick träna på att backa. Han började förstå att han fick klick och beröm när han backade så ett par steg bakåt fixar han nu. Lite hjälp behöver han men det går framåt (eller bakåt ;) )! I början satte han sig ner hela tiden men till slut kom han på att han inte skulle sätta sig och backade istället. Det är så roligt när man faktiskt ser att det går framåt i träningen och när det går framåt snabbt!

Återigen STORT TACK till alla härliga cirkuskompisar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar