torsdag 13 mars 2014

Ooo Jaguar James Ooseven aka Myzaq

Unghunden, min russkiy toy, Ooo Jaguar James Ooseven aka Myzaq, snart 10 månader gammal, är verkligen världens bästa unghund! Jag kunde inte fått en bättre hund och är SÅ himla, vansinnigt glad att jag tog beslutet att köpa honom! Han är precis allt jag var ute efter och han blir bara bättre och bättre för varje dag som går. Myzaq är extremt klickerklok och bjuder massor av beteenden. Han har mycket energi och vilja, är enormt lättlärd och kan jobba i olika miljöer. Det krävs inte mycket för att han ska förstå vad jag vill och lär sig. Nu har vi massor av beteenden men inga kommandon :) Förutom att han är rolig att träna har han en bra avknapp och kopplar av när vi inte arbetar.

På unghundskursen idag har vi gjort många olika saker och Myzaq överraskade mig gång på gång. 
1) Backa. Han fribackar bra långt från mig. Dock inte helt rakt så det ska vi tänka på framöver.
2) Hopp över ett hinder (människan skulle gå bredvid) och sen stanna med hunden ståendes vid sidan. Första gången var det lite flamsigt men andra gången visste han exakt vad han skulle göra.
3) Inkallning utomhus. Myzaq kommer som ett skott och jag lockar in honom till min vänstra sida.
4) Hundmöten. Full fokus på mig och de andra kurshundarna är inte alls intressanta.
5) Putta på boll. Från att inte vara intresserad av bollen puttar han på den med nosen.
6) Sitta fint. Han vet vad jag förväntar mig och sätter sig fint fast handen är en bit från nosen flera gånger.
7) Sitta stilla vid sidan med störning (andra hundar). Myzaq sitter blickstilla vid min sida.
Allt detta inom loppet av två timmar och det kan hända att jag har glömt nåt också. 

Idag är det två månader sen jag hämtade Myzaq. På den här tiden har vi, förutom att vi blivit trygga med varandra och olika miljöer, lärt oss MASSOR! Vi har inte så många kommandon än så länge men vi är på gång att lära oss:
Sitt, ligg, sitt fint, spinn, snurra, stå på bakbenen, backa, backa krypandes, hoppa upp på saker, hoppa ner från saker, hoppa över mina ben, stå och gå mellan mina ben, gå fint bredvid mig, buga, specialsök, inkallning, tass, gå och lägg dig, nej, apport, putta på boll och säkert mer småsaker. Hundmöten har blivit bättre. Vi jobbar vidare och så småningom kanske vi även kan massa saker på kommando :)

Den här hunden är en fantastisk träningskompis och kommer att bli fantastiskt duktig på allt vi tar oss för. Förutom att han har mycket vilja har han också mycket ork och orkar jobba länge utan att bli trött, trots att han bara är 10 månader. Jag ser SÅ mycket fram emot en framtid tillsammans med min Myzaq ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar