torsdag 20 mars 2014

Avslutning på unghundskursen

Har nu en trött unghund som ligger och sover vid mina fötter. Än en gång har han gjort sin matte glad med sin stora vilja och engagemang. Han är helt enkelt precis den hunden som jag ville ha och jag är så himla glad att han är min! 

Idag var det avslutning på unghundskursen. Det känns lite tråkigt för nu måste jag ju träna på egen hand. Det är så roligt att gå på kurs och träffa trevliga människor och få stöttning och feedback på sin träning. Det har varit en rolig grupp med roliga hundar och trevliga människor. Jag har förälskat mig i en dvärgpincher och blivit ännu mer nyfiken på pudlar. Att sedan instruktören varit helt suveränt bra gör ju inte saken sämre precis!

Idag började vi med personsök. En person fick sätta sig i en grop i en snöhög och dra en gardin över huvudet ;) Sen gick vi förbi med en hund i taget och kollade vad som hände. Myzaq visade att han märkte att det var nåt i snöhögen men eftersom han är en "lydig" hund tittade han på mig och gick sen vidare. När vi gick tillbaka syntes det igen att han märkte att det var nåt där så vi fick hjälpa honom lite. Personen i snöhögen pratade lite med honom och han gick fram och åt lite godis. Gång nummer två blev lite lika. Han visade att han märkte att det var nån i snöhögen men han brydde sig liksom inte om det. Vi fick hjälpa honom och han gick fram och åt godis. Visst skulle han kunna lära sig sök men just nu är inte det prio för oss. 

Förutom sök tränade vi på fintgående och han hittade faktiskt en fin position till slut. Sen gäller det bara att fortsätta träna och lägga på störningar. Vi skulle också sitta, stå eller ligga i mitten medan en annan hund gick runt. Myzaq bestämde själv att han skulle stå mellan mina ben och stod blickstilla och fokuserade på mig. Sista gången fick han sitta och fixade även det galant! 

De sista 10 minuterna skulle vi träna på slalom mellan benen eller åttan. Jag tror att vi har testat åttan nån gång men aldrig slalom mellan benen. Efter bara några försök kunde han gå slalom mellan mina ben när jag bara visade var han skulle gå, helt makalöst! 4 steg klarade han utan några som helst problem innan han fick sin belöning :) Då blev den här matten mäkta imponerad av sin unghund! 

Imorgon ska jag ta med mig både Miqro och Myzaq på förberedande agilitykurs medan Mille ska få spåra tillsammans med Shivas matte och sen sova hos dem på natten. Jag tror att det är bra för mig och Mille att vara ifrån varandra för just nu är jag lite less på honom... Han har kottar i öronen...
Ser fram emot morgondagen :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar