tisdag 23 augusti 2016

RLDN RLDF Ooo Jaguar James Ooseven

Äntligen får jag skriva om gårdagens rallylydnadstävling :) Även den dagen hade jag Kajsa med mig i bilen men den här gången var det jag som hade koll på läget och kände mig bekväm. Jag fick ha mina Lundhagsbyxor, träningsväst och träningsskor. 

Kajsa och Zelda skulle göra debut i rallylydnad efter att ha tränat bara några veckor. Maggan och London skulle göra sin första start i fortsättningsklass och Sessan skulle debutera i nybörjarklassen. Michaela och Milly skulle göra sin andra tävling så det var många på plats som gått kurs för mig. Jag kände så klart att jag ville hjälpa dem att göra så bra ifrån sig som möjligt så jag hjälpte till både med banvandring och svarade på frågor, stöttade och sa vad jag tyckte om deras rundor. ALLA kämpade fantastiskt bra och jag är SÅ STOLT över att de gått kurs för mig :) På eftermiddagen fick jag dessutom ett meddelande från Katia om att hon fått 87 poäng på en annan tävling så gissa om jag är stolt över mina kursare!? Vilka brudar!! :D 

Sen tävlade jag ju med två av mina egna hundar också. Olga gjorde väldigt bra ifrån sig men tyvärr räckte det bara nästan fram poängmässigt. I båda banorna var det två ligg med och eftersom hon är väldigt osäker på ligg blev det -20 direkt på varje bana pga det... Sen hade hon helt glömt stå också så där blev det -10 till på ena banan... Sen var det så klart några småfel så det resulterade i 66 poäng på ena rundan och 65 på andra. Så nära men ändå så långt borta... Jag är ändå supernöjd med hennes insatser! Hon var glad och satt bättre än hon gjort innan på tävling så med lite mer träning kanske det där sista godkända kan komma :) 





Då kommer vi äntligen till helgens höjdpunkt - Myzaq. Jag var tveksam till om jag skulle starta alls. Han har ju varit så skeptisk till rallylydnad på senaste tiden men jag tänkte att jag skulle ge honom den här chansen och då ge honom en ärlig chans att verkligen ha kul. Jag satsade stenhårt på att ha roligt och genuint känna att vi skulle ha kul tillsammans. Jag tog ut honom ur buren så sent som möjligt så att han inte hann tröttna innan vi skulle in. Direkt innan vi gick in körde vi lite spinn och hoppa upp i famnen och sånt och sen gick vi rakt in på banan. Vi hade kul! Första banan var väldigt bra för först var det några skyltar, sen kom en snurr, några skyltar, snurr igen, några skyltar, hopp och sen några skyltar till innan mål. Det blev liksom upplivat och roligt med jämna mellanrum och när vi kom i mål tjoade och tjimmade vi som bara den. Jippie!!!

In och vila i buren till nästa runda. Samma förberedelser och samma känsla. Jäklar vilken glad hund jag fick med mig in på banan. Han snurrade och snurrade, sprang före mig och var superglad. När det var dags för hoppet hoppade han superhögt och publiken skrattade för att han var så söt. Jag var så nöjd, så glad och så lycklig över att faktiskt ha lyckats ta mig igenom två banor med en glad hund. Visst, lite störd av omgivningen här och där men glad ♥

Och vet ni, vet ni vad dessa glada rundor resulterade i? Det resulterade i två godkända rundor och en titel i fortsättningsklass!! Titeln var dock bara bonus för hela vinsten var den glada hunden men ändå... Myzaq får från och med nu tävla i avancerad klass :)





Dessutom fick Miqro träna en hel del mellan rundorna och det gick jättebra så nu är jag lite sugen på att tävla med honom igen :) Mer träning för alla hundarna och sen kanske det blir mer tävling. Det är ju kul när det går bra och när vi har kul :)
♥ RLDN, RLDF Ooo Jaguar James Ooseven aka Myzaq ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar