måndag 22 augusti 2016

Agilitykurs, vaccination och utställning

Det blir många inlägg idag men jag känner att jag vill dela upp det i flera så att inte allt hamnar i samma... Det här blir ett litet blandat inlägg med saker som jag vill berätta om och spara men som inte kräver ett eget inlägg :) 

För det första har jag precis avslutat en grundkurs i agility med Olga. Den har varit superduperbra och jag är verkligen jättenöjd med upplägget på kursen och Olgas och min insats! Stort, stort tack Carola!! Jag har lärt mig massor och har en helt annan grund för hur jag kan börja lära in agilityn istället för att bara göra. Vid sista tillfället fick vi köra små kombinationer och eftersom jag tjuvtränat lite på kombinationer fick jag köra hela på en gång medan de andra delade upp den lilla banan i flera delar. Det var mest rakt på så jag fick springa som en liten tok för att hinna med. Jag behöver vara med Olga vid hindren för att hon ska ta dem men samtidigt hinna före henne till nästa hinder. Haha... yeah, right.... Spring liksom... Hindersug ska vi träna på så att jag inte behöver vara med hela vägen :) Hon gick så fint och tog banan superbra, min duktiga lilla råtta ♥

Vi körde även samma kombination baklänges och där fick vi testa tre olika varianter av byte och blindbyte var det som kändes bäst, även om jag tänkt göra framförbyte från början. Blindbyten är det jag är mest bekväm med helt enkelt. Sen hade Carola byggt upp en liten kombination till mig som jag skulle ha kört men då var Olga så trött, så trött så det blev aldrig av. Vi försökte men insåg att det inte var nån idé. Hon hade slut på bensin... Dessutom var det regnigt och kallt och Olga ville helst bara sitta under filten och sova... Däremot knäppte jag ett kort på kombinationen så att jag kan testa den en annan gång.


I fredags blev jag tvungen att vaccinera mina hundar. Eventuellt skulle de bli tvungna att följa med på utställning på lördagen och ingen av dem hade kennelhostavaccinet.. Jag tog med mig alla fyra hundarna in till veterinären. Två av dem brydde sig inte så mycket om att vara där medan de andra två skakade och tyckte att det var jobbigt. Gissa vilka som är vilka:


Jag sa till veterinären att hon skulle vara snabb när hon skulle vaccinera Miqro. "Han är fjantig och kommer att skrika så ta bara tag och gör det snabbt" sa jag. Hon förstod vad jag menade men när hon väl skulle vaccinera honom tog det alldeles för lång tid. Jag fick hålla i Miqro ordentligt medan han ålade runt och tyckte att det var jobbigt att han hade en nål i sig... Han skrek dock inte den här gången... Jag tyckte inte att det var bra men sa inget... Får åka till en annan veterinär och vaccinera nästa gång tror jag... Det är så olika med olika veterinärer... De andra två hundarna är det inget konstigt med. De står bara och låter sig vaccineras men lillfjanten måste man vara snabb och bestämd med när man ska göra såna där saker... 

Sista delen i det här inlägget... Utställning... Renrasutställning... Jag har varit med på utställning en helg innan där jag försökte lära mig hur det fungerar. Ulrika har försökt förklara för mig men det känns svårt. Den här gången skulle jag själv ställa Olga... Jösses vad jag var nervös!! Jag hade Kajsa med mig dit och hon försökte lugna mig. Det kändes väldigt konstigt att åka hemifrån i finkläder och utan min träningsväst. Det var en nervös väntan innan det var min tur att gå in i ringen. Jag hade ingen riktig koll på vad som hände. Rätt som det var var det klart och dags för konkurrensen. Det enda jag minns av den individuella bedömningen var att domaren sa "Good care" när han kände igenom Olga på bordet :) I konkurrensen var det fyra tikar, Midi, Olga, Puma, och Cora-Li. Det var också i den ordningen de stod från början. När domaren tittat på alla tikarna bytte han plats på Olga och Puma och bad oss gå ett varv till. Då först kände jag att jag hade koll på läget och Olga gick riktigt fint. Då var det slut... Midi blev bästa tik med cert, Puma tvåa och Olga trea med reservcert. Nu vill jag ju göra det där igen, få revansch och göra bättre ifrån mig. Visa hunden ordentligt, nu när jag har mer koll. Vi får väl se om jag får den chansen :) 

STORT TACK till Kajsa och Ulrika för alla stöttande ord, alla tips på vägen och all hjälp! Även tack för bilder :) 
Lite nervöst innan vi fick komma in i ringen...

Ser ut som att jag hänger hunden i kopplet...


Finfin kritik!! 
 
 
Två fina rosetter fick vi, en för att vi fick
ck och en för reservcertet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar