måndag 11 april 2016

Myzaqs tasskada

Som jag sett fram emot att tävla rallylydnad med Myzaq! Han var så duktig på träningen i onsdags så jag såg chansen att vi kanske skulle kunna få godkända resultat. I fredags var Ola och jag ute och åt och när vi kom hem hade katten haft ner en glasljusstake i hallen så det var glas i hela hallen. Innan vi fått bort hundarna därifrån såg vi blod på golvet och det visade sig komma från Myzaqs vänstra framtass. Jag försökte se vad som hänt men det blödde för mycket för att jag skulle kunna se exakt hur det såg ut. Jag såg dock att såret satt på den stora trampdynan, längst fram liksom mot tårna. Jag la om så gott jag kunde innan jag satte mig och googlade, frågade vänner och ringde till Ultuna. På Ultuna trodde de att jag skulle kunna sköta såret själv så jag gjorde som de och mina veterinärstudenter till vänner rådde mig och la ett tassförband så gott jag kunde på den lilla tassen. Det var pilligt och svårt och när jag la om det på lördagskvällen tyckte jag att det såg djupt och glest ut. Jag kände att jag ville försöka "trycka ihop" såret men det var svårt så jag ringde till Uppsala veterinärmottagning så fort de öppnade i söndags och fick komma dit. 


Som tur var kunde de sy den lilla tassen och jag fick även se när veterinären la om tassen. Jag är väldigt glad att jag åkte in för tydligen hade det börjat bli lite infekterat. Imorgon, tisdag, ska jag lägga om förbandet och då får vi se hur det ser ut. Jag hoppas så klart på att det ser mycket bättre ut och att inget gått upp eller så. Myzaq hoppar mest på tre ben men ibland går han på tassen och han har till och med försökt sprätta efter att han bajsat... Jag hoppas att han inte snedbelastar sig pga att han hoppar på tre ben men förhoppningsvis kommer han att använda tassen mer och mer och då helst utan att såret går upp igen... Det känns oroligt och nervöst och det gör ont i hela mig när jag ser hur jobbigt han tycker att det är. Sen om det är för att han har ont eller om det är för att bandaget är besvärligt kan jag ju inte veta... I mitten på nästa vecka ska vi plocka bort stygnen så jag hoppas verkligen att det läker som det ska! 


För att se det från den ljusa sidan så är han i alla fall en hund som finner sig i det mesta. Det här är jobbigt men okej då, det är väl så här det är då, typ. Hade det varit Miqro........ Då hade hans värld gått under......

STORT STORT TACK till Elin för all hjälp, allt stöd och ditt engagemang i Myzaqs skada!!! Det har varit guld värt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar