tisdag 13 september 2016

Agilitytävling i Gävle med tre hundar

Söndag och för första gången skulle jag köra tre hundar på en agilitytävling. Hur skulle jag orka? Skulle jag klara av det? Jag satte upp mål innan.
* Olga, som gjorde debut, hade som mål att springa med mig på planen och inte bry sig om omgivningen.
* Myzaq skulle vara glad och ha en bra attityd samtidigt som han skulle lyssna på mig.
* Miqro hade som mål att ta sig i mål utan disk i ett lopp.

Tävlingen startade med hoppklass 1A och Olga hade startnummer 3. Jag var riktigt nervös för jag hade ingen aning om hur hon skulle reagera. Vi går in på planen och hon gör ett kanonlopp (förutom att hon skällde ut en läskig hinderfixare)! Ända till mot slutet. Det ligger en böjd lång tunnel som hon springer igenom, sen ett hopphinder, inga problem. Sedan ska hon återigen in i samma tunnel fast från andra hållet. Å nej, säger Olga, så lättlurad är jag inte. Jag har redan tagit den där tunneln en gång och tänker inte göra det igen! Jag tänker att träna böjda tunnlar kan vi göra vid andra tillfällen så vi fortsätter och går i mål med en fin känsla hos oss båda. 

Myzaqs tur och vad gör han? Slalom är hinder nummer 2, där blir det en vägran men sen sätter vi fart och jäklar vilken fart! Och förutom att han har fart gör han exakt som jag visar. Efter den böjda tunneln var jag på väg åt fel håll och Myzaq läste mig. Som tur var sprang han runt hindret efter istället för att hoppa tillbaka så vi kom i mål med 5 fel på hinder och tidsfel (förmodligen mest pga slalomen). Nöjd matte, mycket nöjd matte och glad hund :)

I agilityloppet fick bara Olga starta och återigen gjorde hon ett fantastiskt fint lopp! Tyvärr blev det tre vägringar och därmed disk men förutom det, i princip felfritt. Så coolt :) Det svåra är att jag måste springa med henne till alla hinder så det blir svårt att hinna men när hon lärt sig att bli lite mer självständig så kommer vi att bli farliga :) 

Dags för hoppklass igen och båda hundarna skulle delta. Myzaq först ut och han läste mitt blindbyte klockrent! Synd bara att jag inte skulle gjort ett blindbyte där utan strulade till handlingen på hindren efter :P Vi löste det dock tillsammans tack vare att han lyssnade på mig! Fem fel på hinder eftersom han blev störd av en hinderfixare (på samma ställe som Olga i första loppet) och sprang förbi... Men det var det enda förutom tidsfel i det här loppet också. Myzaq kom alltså runt i båda sina lopp, gjorde som jag visade och hade en finfin attityd. Målen uppnådda med råge!

Innan Olga och jag startade vårt sista lopp kände jag hur hon hade en annan attityd. Det kändes som att hon förstod vad tävling gick ut på på nåt vis. Vi sprang men det var svårt att hinna med på en ganska rak bana när jag var tvungen att vara med vid varje hinder. Det blev några onödiga stopp och vägringar men vi hade ändå tur. Förmodligen för att Olga är så liten missade domaren en vägran som vi borde haft på en tunnel och därmed kom vi i mål :) Vi borde haft tre vägringar men vi kom i mål med 10 fel på hinder och typ 13 sekunder i tidsfel.. Men för att vara debut... Och vi har tränat i typ en månad... Hon är grym, så jäkla grym!! Målet uppnått, med råge!



Kronen då, Miqro-kronen? Hur gick det för honom? Han var GRYM som vanligt. Han hade fart och gjorde det jag visade. Skillnaden mot typ alla andra lopp vi gjort i klass två var att han hade en matte som skötte sig igår. Matten var jätteduktig och tajmade hela första loppet bra vilket gjorde att vi kom runt felfritt och inom tidsramen! Vi gjorde en snygg räddning på slalom men vi fixade det! Fjärde plats, precis utanför pinnplats...

Andra loppet var han lika duktig. Matten var nästan lika duktig och det resulterade i ännu ett felfritt lopp inom tidsramen. En tredjeplats, precis utanför pinnplats... Sista loppet gjorde matten ett väldigt dåligt vägval vilket gjorde att vi diskade oss men två nollor av tre möjliga kan man väl snacka om att även han uppfyllde målen med råge!


Slutligen måste jag berätta om min underbara kompis. Vår historia började egentligen för två år sen när vi träffades på en agilitytävling i Skutskär. Vi satt bredvid varandra och hon började prata med mig, satt med mig i mitt tält, promenerade med Miqro och det gulligaste av allt: hon gav mig en "vinnar-sten". Det var en sten i gips som hon gjort och målat fint i rosa samt klistrat några paljetter på. Den vinnar-stenen har legat i min väska sen dess och nu när jag såg att Ella var med sin mamma på tävlingen var jag ju tvungen att berätta om stenen. Hon kom så klart inte ihåg det själv men hon tyckte att det var roligt när vi berättade om den.

Vinnarstenen som tappat en paljett och blivit lite sliten
men är still going strong.

När vi pratat klart om stenen ville hon följa med mig till mitt tält. Vi pratade och hon ville rasta mina hundar vilket hon så klart fick. Först Miqro och sen även de andra två. Miqro var inga problem men de andra två vände sig om efter mig hela tiden. När hon gick med alla tre en bit bort bajsade Olga och jag tog reda på det. När det var klart sa Ella till mig "Jag vill att de koncentrerar sig på mig så kan du gå bort en bit?" Ja ja, absolut! Jag frågade om hon ville ha godis så att de skulle lyssna på henne bättre. "Nej, först ska de koncentrera sig på mig och sen kan de få godis". Okej... Hon ville också träna med hundarna och hon ville träna med Myzaq. Jag var skeptisk först men tänkte att det var en chans för honom att få en positiv upplevelse av barn. Även om Ella är lite fladdrig så har hon bättre koll på hundar än många andra barn. Jag blev så glatt överraskad över hur lättmutad Myzaq var när Ella hade godis! Han både satt, låg och snurrade på hennes kommandon och stod på henne med frambenen för att få mer godis. Så fint att se!!


Miqro är ju ändå den hunden som är bäst med barn så honom fick hon hålla på lite mer med, ha vid deras tält osv. Även Olga fick lite egentid med Ella när hon fick träna på fotposition och ligg. Hundarna var nöjda och glada för Ella var mycket frikostig med godis :D







Från en hund till tre på två år ♥


Jag tog en hel del bilder som jag håller på att gå igenom så det blir nog ett eget inlägg sen skulle jag gissa. Väntar även på bilder som Rebecka tagit på mig :)

Nu ska jag fortsätta njuta av den här helgen och framförallt söndagen! Vilka hundar jag har!! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar