måndag 1 februari 2016

Massa agilityträning!

Nu jäklar, nu är vi igång Myzaq och jag! I fredags var vi iväg och tränade tillsammans med Enya, Carola och Kira. Jag fick en jättebra övning som man kan göra många roliga saker med. Om man ställer flera hinder liksom på rad så kan man göra massor av saker.

Övning 1: Staket
Jag kan gå på båda sidorna och hunden hoppar vartannat hinder från ena hållet och nästa från andra hållet. Om det är för svårt kan man vinkla hindren för att förenkla. Jag ska ligga före hunden och springa fort.

Övning 2: Push
Jag går på den sidan pilen visar och trycker hunden runt varje hinder. Tillräckligt tydligt för att hunden ska förstå men ändå så snabbt att jag hinner vidare till nästa hinder. För att förenkla kan jag flytta hindren så att hunden får en lättare linje.

Övning 3: Pull
Jag går på den sidan pilen visar och drar in hunden mellan varje hinder. Hunden lär sig läsa hur min kropp är vinklad samt hur mina armar visar. För att förenkla kan jag flytta hindren så att hunden får en lättare linje.

När hunden förstår dessa övningar var för sig är det dags att blanda och aldrig göra lika. Vi vill inte att hunden ska lära sig ett mönster. Gör olika varje gång och även olika på olika hinder i en kombination. Denna övning går att variera jättemycket. 

Övningen är lite för svår för Myzaq i dagsläget så vi får ta den i små steg. Staketet klarar han dock av fint för det mesta och vid några av skicken hade han jättebra fart och glädje! Sen kom kelpien L och tränade balans precis bredvid och då blev det lite jobbigare för lilleman :P Men vi kämpade på och han gjorde i alla fall en del, mest hade vi kul! Enya tycker att jag blir stillastående för länge när Myzaq blir osäker. Jag tycker att det är svårt att fånga honom då men jag får väl helt enkelt kämpa ännu hårdare och kanske inte göra det vi tänkt utan istället hoppa hinder eller spinna eller nåt. Problemet är att när han blir för låst vill han inte ens spinna... Och när han inte vill spinna funkar ingenting... Nåväl, det blir bättre och bättre så snart är det problemet ett minne blott :)

Vi påbörjade också slalomträning med allé-metoden. Hittills har jag bara "petat" Myzaq genom slalomen men jag känner att jag behöver nån slags strategi och först ska jag testa allé-metoden. Jag har börjat träna mycket med godisskål och det funkar riktigt bra! Han vet att belöningen finns i skålen och han kan faktiskt springa ifrån mig i ganska hög fart för att komma till sin belöning. Det bådar gott för träning med allé-metoden. Jag ska även jobba in leksak mer och mer så får vi se om jag kan belöna med det så småningom. Förutom slalom så kör jag framförallt balansbommen med godisskål och hoppas att det ska hjälpa till med kontaktfälten... 

Även Miqro fick prova på allé-slalom men det var jättesvårt tyckte han. Han ville liksom svänga och det blev helgalet så vi fick öka avståndet rätt mycket. Jag körde med godisskål även på honom men han har inte den farten som jag vill så jag tävlar med honom och försöker hinna före till godisskålen... Det funkar ganska bra förutom att jag får springa som en galning :P Tur dock att jag kan ge mig själv försprång :D 


Igår åkte vi till Kungsängens träningshall för att träna tillsammans med Amanda, Caroline, Rebecca och Hanna. Amanda var den jag kände sen innan men när jag mötte Caroline visade det sig att vi gick en temakurs tillsammans i somras så vi kände igen varandra. Även de andra tjejerna var snälla ;) 

Vi byggde upp en kombination som var lite rörig att komma ihåg. Miqro var först ut och tjejerna sa "Den som klarar hela på första försöker får inte vara med". Miqro och jag klarade hela på första försöket men vi fick som tur var vara med ändå även resten av träningen :) Det är svårt att träna med Miqro. Han kan ju liksom och han gör det jag visar... Det är jag som behöver träna och sen behöver vi få upp farten och det är en helt annan träning än de andra så jag vet inte riktigt hur jag ska göra när jag tränar med honom. 

Efter att de andra racer-råttorna gjort sina rundor var det Myzaqs tur. Han var inte helt taggad att träna i en ny hall med massa nya hundar så vi sprang och hoppade och tog nån tunnel men inte i nån speciell ordning utan hade bara kul. Han sprang men det var inte så mycket mer. Efter det valde jag att inte köra honom nåt mer och inte pressa honom. Det jag istället gjorde var att köra båda samtidigt. Det testade jag förra vintern och det gjorde Myzaq peppad. Det funkade även den här gången. Myzaq var superduktig! Snabb och lyhörd och han fixade både S-sväng och att ta hinder bakifrån. Miqro däremot tyckte inte alls att det var så kul. Han fick ju inte hela uppmärksamheten så han såg till att få det genom att få tokryck och sprang runt runt och tog de hinder han kände för. Ja, som sagt, kul hade vi!

De andra hundarna imponerade på mig. Alla var supersnabba och jätteduktiga! Jäklar! Jag hade kameran med mig och fotade en hel del. Det blev riktigt bra bilder trots att det var inomhus. Jag lägger upp några bilder här i bloggen men sen finns resten i mitt album på Onedrive.











Och så idag. Träning igen :D När Enya skriver och frågar om jag vill följa med och träna kan jag ju inte säga nej så klart. Jag vill ju fortsätta träna på framförallt slalom nu. OCH glädje. Det ska vara KUL att träna agility! Ju roligare det blir desto lättare kommer det att bli att släppa allt som händer runt omkring. Jag får kämpa för att det ska vara så kul som möjligt :) 

När vi väl kom ut till ridhuset blev det inte alls att jag tränade på slalom, inte med nån av hundarna faktiskt... Myzaq fick träna på balansbommen och lite på A-hindret samt att hoppa från olika vinklar. Miqro tränade framförallt på gungan men även att lyssna på vad jag visar och säger på hopphinder, och så lite balansbom. Det blev en bra träning även idag :)


Stort stort tack för att jag fick vara med er och träna i Kungsängen!!! Och tack för hjälpen med fotografering och filmning av mina hundar! Lika stort tack till Enya för all hjälp och alla tips samt filmning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar