söndag 7 juni 2015

Sveriges nationaldag med massa hundar :D

Nationaldagen och världens roligaste hundfest :) Jag bangade förra året när den första festen hölls men i år tog jag med mig Ola och tre hundar och åkte iväg till Södertälje för lite tävlingar, lek och skoj med trevliga människor som jag inte träffat förut. Några har jag sett och Helena har jag så klart träffat men annars kände jag ingen innan men det var jättekul ändå :) Många människor och hundar på samma ställe och alla kom överens på ett bra sätt.

Tävlingsgrenarna var en hel del och jag tänkte nu berätta hur det gick för oss i de olika grenarna och lite om hur de gick till, mest för min egen skull men vill nån annan läsa så är det så klart var så god :)

Första tävlingen var tunnelrace där hundarna skulle springa igenom så många tunnlar som möjligt på 30 sekunder. Myzaq skulle ta ett hopphinder efter 3 tunnlar och Miqro fick ta 4 tunnlar innan hoppet. Innan man började skulle hund och förare tillsammans hoppa över hindret, det var liksom startsignalen. Myzaq var först och med tanke på att vi knappt tränat nåt på 3-4 månader hade jag ingen aning om hur han var. Jag blev överlycklig när han tog tunnlarna utan att tveka! Visst, lite tveksamt några gånger men på det hela taget fantastiskt fint och jag är jättenöjd med hans insats!! Miqro började sitt race med ett eget race, ett glädjerace runt några varv innan vi i farten hoppade hindret tillsammans och startade. Han gjorde så gott han kunde med tanke på att hans matte hade dålig koll på handlingen som vanligt. Miqro och jag kom i alla fall på en delad tredjeplats så det får vi väl vara nöjda med :)



Andra tävlingen var inkallning med störning. Myzaq var först ut av alla och skulle springa en bra lång bit förbi leksaker och godsaker och fram till mig. Jag testade att sätta honom och be honom stanna kvar och bara det att han satt kvar till jag ropade var en bedrift som jag inte tog för givet. När jag väl ropade la han in högsta växeln och sprang rakaste vägen till min famn. Mycket duktig kille!! När det var Miqros tur hade domaren ställt en burk som innehöll makrill (med hål i locket) precis efter starten. Miqro såg fokuserad ut på uppgiften men när jag ropade på honom kunde han ändå inte låta bli att stanna och nosa på och försöka bryta sig in i makrillburken... Ingen prispall för honom där inte! Myzaq däremot fick dela förstaplatsen med 9 andra ekipage. Det var fantastiskt så duktiga alla var på att inte bli störda av alla dessa saker! Jag är imponerad av de jag såg!

Nästa tävling var crazy rally. Det var en specialvariant på rallylydnad som var jätterolig! Jag måste beskriva banan faktiskt.
1) Föraren sätter sig på en stol och hunden ska gå runt föraren
2) Sitt, gå runt (som en vanlig rallyskylt)
3) 270 grader höger
4) Föraren tar en mun full med vatten, ska få hunden att snurra innan man sväljer vattnet
5) Av tre likadana burkar ska hunden markera i vilken det finns ost
6) Hunden sitter framför föraren och ska ge high five eller vacker tass
7) 90 grader vänster
8) Föraren kastar ett gosedjur (som är fylld med vom) i en rockring för att sedan tillsammans med hunden gå runt rockringen
9) Hunden går mellan förarens ben till sista skylten
10) Belöna hunden massor

Miqro skötte sig så klart alldeles utmärkt men vid ostuppgiften gjorde jag lite tokigt som kastade den burken han markerat till mitten av banan. Efter det kunde Miqro bara fokusera på den burken och vände sig mot den så fort vi stannade...Förutom det tycker jag att han klarade sig tämligen klanderfritt och domaren sa att han hade blivit hennes favorit om han inte placerat sig på pallen. Hon blev så förtjust i honom och tyckte att han var så duktig :) Vi kom på delad tredjeplats :) Myzaq var superduperduktig. Med tanke på att han aldrig gått en rallylydnadsbana innan och han knappt tränat gick det mycket, mycket bra! Han nosade på startskylten och undrade vad det var för konstigt men sen brydde han sig inte alls om de andra skyltarna. Han hade lite svårt att gå runt mig när jag satt på stolen och ville hellre hoppa upp i mitt knä. Gosedjuret som man kastade var lite läskigt och eftersom jag inte gav honom tillräckligt mycket tid att stå och kolla på det innan vi började gå runt var han tvungen att gå fram och nosa flera gånger. Jag tror att det hade gått bättre om jag väntat lite till... Dock satt han helt stilla medan jag gick runt honom. Det lärde han sig på 3-4 försök strax innan start :) Ingen placering för Myzaq men en mycket, mycket stolt matte!








Hemliga rutan innebar att det låg ett gäng saker i en ruta och hunden skulle på två minuter hämta så många saker som möjligt. Sakerna var värda olika mycket poäng. Miqro gick och nosade runt alldeles för mycket för att jag skulle tycka att det var okej. Visst misstänkte jag att han inte skulle vara lika klockren som hemma men nog trodde jag att han skulle vara snabbare på att hämta vissa saker! Till slut hämtade han i alla fall en tennisboll, en visp, en aluminiumlåda och en sil vilket alla utom bollen gav 10 poäng. Alla andra tyckte att han var så duktig eftersom han tog bara "konstiga" saker... Jag visste ju att han hellre skulle hämta en visp än en stor "äcklig" leksak men jag hade hoppats på lite mer action. Vi skyller på att det var sent på dagen och att han började bli trött. När jag skulle lägga tillbaka sakerna i rutan igen gick han direkt och hämtade silen, stod med den i munnen och undrade vad han skulle göra härnäst. Jag sa att vi var klara men det höll han inte med om. "Jag har ju precis kommit igång" sa Miqro. Vi fick ändå kliva av. Det blev ingen pallplacering men domarens hederspris blev vårt :)

Sista tävlingen var sprintlopp. Planen var att bara Myzaq skulle ställa upp där men i sista stund anmälde jag även Miqro "bara för att". Myzaq lallade från start till mål. Han småskuttade mot mig, stannade upp och tittade på husse och sin gamla flock, funderade på om han skulle gå till dem istället men struttade till slut till mig i målet. Jag undrar om han hade sprungit bättre om jag sprungit med honom? Om han inte orkade fokusera? Eller om han tyckte att Ruffa som stod en bit bakom mållinjen var läskig att springa mot? Jag har ingen aning men sprang, det gjorde han inte direkt... När det var Miqros tur jobbade jag lite hårdare för jag visste att det skulle bli en utmaning att få honom att springa snabbt. Jag sprang med honom så att han fick jaga mig och jäklar vad han sprang!! Han sprang så snabbt att han snubblade till i en grop eller nåt och slog en kullerbytta innan han reste sig och sprang i mål. Jäklar vad han kutade! Kullerbyttan och hans charm resulterade i ytterligare ett domarens hederspris :) 

Summa summarum blev det alltså två tredjeplatser och två domarens pris för Miqro och en förstaplats för Myzaq. Även Macho var duktig på inkallning och sprintlopp. Han delade förstaplatsen med Myzaq (och 8 andra) på inkallningen och fick inget pris i sprintloppet men gjorde ändå en hedervärd insats när han kutade på som en liten kanonkula :)

Vilken fantastisk dag vi haft! Stort tack till alla som var med!! Det var mycket roligt och trevligt! Nu är vi alla trötta och nöjda. Miqro och jag har natten på oss att ladda om inför rallylydnadstävling imorgon. Wish us luck ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar