tisdag 18 februari 2014

Introduktion i specialsök

Efter förfrågan från en läsare kommer här en instruktionsvideo för hur man kan lära in specialsök eller K9 Nosework eller doftdiskriminering eller allt vad det nu kan heta. Eftersom jag redan börjat med alla mina hundar slog jag två flugor i en smäll och introducerade specialsök för Terese samtidigt som jag påbörjade träningen med hennes hundar. Demos träningspass skildrade väldigt tydligt hur en inlärningsprocess kan gå till och eftersom allt blev filmat har jag valt att publicera i princip allt vi gjort.

Hela Demos film är inspelad under en och samma kväll, naturligtvis uppdelat på kortare pass med pauser emellan. Demo har väldigt lätt för att förstå och är snabb på att lära sig. Dock tror jag att många hundars utveckling ser ungefär lika ut men att stegen kan ta olika lång tid. Det visas tydligt i videon att det ibland går lite bakåt och då får man backa lite innan man går framåt igen. Jag har också försökt påvisa att varje nytt träningspass bör startas med en repetition av vad man gjorde gången innan.

Jag hoppas att videon kan vara till hjälp om du vill starta upp din hund i specialsök. Det är en jätterolig aktivitet och du kan välja precis det du vill att din hund ska kunna leta upp. För mer detaljerad beskrivning se tidigare blogginlägg.


Även Demos "brorsa" Midas fick påbörja inlärningen av specialsök. Hans inlärningskurva var inte lika rak som Demos men efter att ha sett hans film inser jag att det beror på att jag är alldeles för dålig på att klicka. Kolla här och se hur du helst inte ska göra ;)


Anledningen till att Midas är rakad på ryggen är att han genomgick en operation i slutet av förra året. Vill du läsa mer om Demo och Midas kan du göra det på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar