söndag 6 oktober 2013

Spårhunden...

Igår styrde vi kosan söderut och så småningom hamnade vi i svampskogen. Vi stannade på ett ställe där de hade gjort ett kalhygge av svampstället. Där fanns inga svampar längre så vi åkte vidare till nästa ställe. Vi gick och skrotade, hittade några små trattisar. Hundarna strosade omkring i skogen. Jag såg att Mille drog iväg men tänkte "han kommer snart tillbaka, han brukar inte gå så långt". Miqro drog iväg i samma veva men kom tillbaka en stund senare. Då borde jag ha reagerat men jag litade benhårt på att mina hundar håller sig i närheten av mig. Tänk så fel jag hade. 5-10 minuter senare hade Mille fortfarande inte kommit tillbaka och vi hade givit upp och ville gå till bilen. Vi ropade och visslade på Mille. Jag var fortfarande säker på att han var i närheten och skulle dyka upp men började bli fundersam. Så länge brukar han inte vara borta. 

Eftersom jag har ett fruktansvärt dåligt lokalsinne erbjöd sig Micke att gå runt i skogen för att leta efter Mille. Jag stod kvar där vi var ifall han skulle komma dit. Micke var borta en stund och kom tillbaka tomhänt. Han gick och kollade vid bilen ifall Mille gått tillbaka dit, utan resultat. Ju mer vi letade desto mer steg oron. Slutligen gick Micke ännu längre bort och efter en lång stund ringde han och sa att han hade hittat Mille. Medan vi pratade smet Mille iväg igen. Han var inte ett dugg intresserad av att följa med Micke. Han hade hittat en intressant doft som han ville följa. Som tur var fick Micke tag på honom och bar honom till mig där han fick på sig sitt koppel. Med koppel på fortsatte näsan att arbeta och han hade inte en tanke på att jag fanns i andra ändan av snöret... Nånting intressant doftade det uppenbarligen och jag lärde mig att spännande dofter är mer intressanta än matte.

Koppel på ett tag framöver helt enkelt!

För övrigt vill jag tacka Micke för en trevlig dag och för hjälpen med letandet! Det hade tagit betydligt längre tid utan dig.

2 kommentarer:

  1. Han gillar spårarbetet alltså! Dags inhandla den där spårselen då? ;) Men... min första reaktion på det här inlägget var - Men vänta nu.. nåt stämmer inte!! Marie i svamskogen???!! what??!! Är det SÅ??! Du bara SÄGER att du inte tycker om och leta svamp för att du hämtar dom själv sen?? ;) Kanske utbilda Mille till svampletarvovve? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa ju det, spår är hans grej ;) Han har en sele som jag kan använda som spårsele men det är ju inte roligt att lägga spår.... Jag får väl kanske offra mig för hans skull ändå...
      Näe, jag blev mer eller mindre tvingad ut i svampskogen, under pistolhot typ... Det var inte ett fritt val ;)
      Har funderat på att utbilda Mille på svamp faktiskt. Tror att det är roligare än spår och så får han ju använda sin näsa :)

      Radera