tisdag 31 december 2013

Snurra och spinn, Chica och Amigo

Tänk att man ofta får för sig att träna när man egentligen borde göra nåt annat. Häromnatten när vi var ute på kvällspromenaden tyckte Miqro att vi skulle träna, han sa det är vi kom fram till en lyktstolpe. Jag tyckte att båda hundarna skulle göra sina behov först så så fick det bli. När det var klart testade jag båda hundarna på "lyktstolpsuppsnurrandet". Jäklar vad de har blivit duktiga på det! Båda fixade att snurra upp flera varv runt stolpen utan några om helst problem. Sen utmanade jag dem ytterligare vid "stenövningen" där de fick titta noga var jag pekade samt som vanligt vänta på sin tur.

Efter stenövningen gick hundarna lösa till en annan lyktstolpe där de fick träna på att gå runt på kommando. Miqro klarade det utan som helst problem och Mille var aktiv och fixade det också riktigt bra. När Mille skulle träna fick Miqro träna på att vänta och det var det svåraste på hela promenaden men det gick till slut även det. Innan vi gick in testade vi att snurra, Miqro åt båda hållen och Mille åt ena hållet. Det gick bra och jag var så nöjd med den kvällspromenaden!

När vi kom in fortsatte vi att träna på att snurra. Miqros hjälper minskas mer och mer. Samma sak gäller för Milles ena håll i snurrandet och nu kan jag nästan stå rakt upp när han ska snurra. Jag fick även Mille att snurra åt andra hållet efter mycket möda och stort besvär så nu är det bara att jobba vidare så kan han nog han också så småningom skulle jag gissa :)

I lördags var vi och hälsade på våra kära vänner Chica och Amigo. Som vanligt blev det en ordentligt lång promenad där hundarna kunde springa lösa större delen av tiden. Alla var vi trötta och nöjda när vi kom tillbaka. Vi fick lite supergod mat och vila innan vi gick och träffade söta Greger, 7 månader gammal. Han var en sprallig chihuahua/papillon som säkerligen hade varit rolig för Mille att leka med om bara Mille varit lite piggare. Vi får helt enkelt ta det en annan gång. Jag tar mig friheten att använda två av Lottas bilder här i bloggen. Det är ju så kul att se våra fyra hundar tillsammans ♥

Amigo har nyss lärt sig hoppa upp på stolen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar