lördag 14 december 2013

Hundmässan, katter och lite annat

Mitt i alla julkalenderavsnitt är det dags att uppdatera lite om vad vi sysslar med nuförtiden. Förra helgen hade vi besök av två vita ulltussar, nämligen Lova och Hugo. Vi tog en promenad hem i snöstormen så det var skönt att kura i soffan när vi kom hem. Hundarna fann sin plats snabbt så det blev lugnt och skönt :)


Miqro fullkomligen ÄLSKAR snön och blev helt tossig när vi kom ut i snöstormen. Den som känner Miqro vet att han allt som oftast går 35 mil bakom och vill inte alls gå snabbt på promenader. När det är snö ser det ut så här:

Tyvärr försvann snön efter några dagar och Miqro går 35 mil bakom igen... Förutom när det är slaskigt och regnigt för då vill han inte gå ut alls... 

På söndagen var vi på Stockholms hundmässa, eller vi och vi, hundarna var hos Miqros barnfamilj i Knivsta och hade det bra. Natten mellan lördagen och söndagen hade de sällskap av 7 barn och ungdomar och 2 vuxna så de behövde inte vara sysslolösa precis. De var tydligen rätt trötta på söndagen av förklarliga skäl :)

Jag var, som sagt, på hundmässan och det var en riktig toppendag där allt klaffade. Vi hann med allt vi ville även om jag gärna haft lite mer tid i rasmontrarna. Jag gjorde av med lite pengar men inte så fasligt mycket. Dock köpte jag ett spel som jag velat ha länge. Hundarna fick testa det när vi kom hem och det var precis som jag hade tänkt, lagom svårt. Annars fick jag en hel del gratisprover, framförallt hundmat av olika slag. 

BIS-finalen var en häftig upplevelse och det var verkligen kul att se den vinnande hunden och dennes handler, hur de så glatt arbetade tillsammans och hunden belönades med lek. Vi träffade trevliga människor och fina hundar.

När vi kom hem och jag kände att jag inte hunnit forskat klart om de olika raserna satte jag mig med SKK:s rassida och gick igenom de raser jag eventuellt skulle kunna vara intresserad av. Raserna jag är intresserad av ändras hela tiden men just nu är det framförallt russkiy toy som fångar mitt intresse. Även västgötaspets, lancashire heeler, isländsk fårhund och några andra raser är intressanta så min forskning går vidare om vilken ras min nästa hund kommer att vara. Det dröjer ett tag till men det är kul att hitta "rätt" ras så det är det som är mitt mål. Vilken ras tror du skulle passa mig och varför?

På mässan pratade vi bland annat med personerna i Eckers-montern. När vi strax innan mässan köpte koppel och halsband från Eckers saknade vi turkost, som är Milles färg. Kvinnan i montern sa att turkost kanske skulle komma till våren så eventuellt får Mille nytt halsband och koppel då ;) Just nu har han lila. Det är ju också fint men, som sagt, turkos är hans färg... Jag sa att jag skulle fota mina vovvar i sina nya koppel och halsband så det gjorde jag i veckan. Mille ville inte alls vara med. Katterna gick bakom filten så den rörde sig. Det var läskigt, sa Mille... Men några bilder blev i alla fall skapliga:




Några andra saker som hänt under veckan är att jag fått några fleeceflätor sålda vilket så klart känns kul. Jag har också börjat göra skyddsänglar som kan användas till lite av varje. De flesta skyddsänglar innehåller hematit, vilket sägs vara bra för hjärta, leder och blodet samt vara lugnande och avstressande.

Terese ville ha en skyddsängel till Midas eftersom han nyss genomgått en operation och är mitt i rehabilitering. Självklart fick älskade Midas en skyddsängel som nu sitter så fint på hans halsband:

När vi häromdagen var hos Yvonne fick både Mille och Miqro testa ett löpband för första gången. Det var en intressant upplevelse och båda var duktiga! Mille tyckte nog att det var helt okej och han travade på rätt bra. För Miqro började det lite ostadigt eftersom han ogillar ojämna underlag men när han kommit igång och fick godis gick det alldeles utmärkt. Jag höll inte på så länge eftersom det var första gången men jag skulle gärna testa igen och hoppas att jag får den chansen. 

Slutligen vill jag lägga upp en bild på katternas nya "matbord". Franz förstår relativt bra hur det hela funkar men Curre tjatar om att han vill ha mat på det vanliga viset istället. Han får snällt finna sig i att äta på det nya sättet, annars får han helt enkelt svälta, vilket han så klart inte gör.

Jag har också köpt lite nya leksaker till katterna för att de ska aktiveras lite mer än de gjort den senaste tiden. Vi har testat laserpekare, vilket var fantastiskt kul tyckte både katterna och jag. Den där laserpricken kan ju både röra sig snabbt och långsamt samt gömma sig på olika ställen. Spännande :D Dock fick jag vara hård på Miqro som blir väldigt stressad av ljus som rör sig så han fick ligga stilla medan katterna jagade laserpricken. Även en vanlig vippa var kul tyckte katterna. Det är roligt att se hur olika katterna fungerar. Curre är intensiv och hetsig medan Franz avvaktar för att sedan gå till anfall och då verkligen fånga "bytet". Min lek med katterna kommer att fortsätta och jag hoppas på att få ännu gladare och kanske smalare katter framöver. 

4 kommentarer:

  1. Kikat på tysk spets/mittelspitz, en mycket trevlig ras som älskar att haka på allt som man hittar på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och kul att du skriver! Har inte tänkt på tysk spets men ska kika lite mer på dem. De är ju himla söta men det är ungefär det jag vet om dem i dagsläget ;) Tack för tipset :)

      Radera
  2. Kul och smart matbord till katterna! Av raserna du nämnde så tror jag isländska fårhunden skulle passa dig! Det blir nåt nytt för dig, samtidigt som det är en väldigt trevlig ras vad jag sett och läst! Tror det är motiverande för dig att jobba med och leva med en helt annan ras på alla sätt egentligen. Även mittelspitsen är ju suverän! Ett bra tips. Lite mindre och mer aktiv. Du vet (Selma är ju sån). Jag gillar dom skarpt! Russkie toy verkar bli väldigt olika som vuxna? Kan inte så mycket om dom. Men vet var det bor ett par :) Finska Lapphunfen då?? Så fina dina skyddsänglar!! Kram

    SvaraRadera