söndag 22 december 2013

Stolt matte, glada hundar och en liten trattis

Jag skulle ha bloggat häromdagen men det blev inte så så jag bloggar nu istället :) Jag blev så glad när jag var ute på kvällspromenaden med mina hundar. Vi brukar gå runt huset på kvällspromenaden och där finns några lyktstolpar som vi ibland har tränat på, att hundarna ska "trassla upp" när kopplet snurrats runt stolpen. Där finns också stenarna som vi tränar turtagning och hundarnas namn med hjälp av. Den här kvällen var hundarna ovanligt träningssugna. Miqro visade tydligt att han ville träna med hjälp av stolpen när vi gick förbi den så det gjorde vi. Mille fick också träna med stolpen och äntligen lyckades jag filma lite hur söt han är när han springer runt stolpen. När han kommer på hur han ska göra... I första filmsnutten är Miqro ivägen men i andra filmsnutten får Mille greja själv. Jag tycker att han är söt. Kolla och säg om det framkommer i videon eller om det bara är jag som tycker det för att jag vet hur det ser ut på riktigt!? Efter de två snuttarna med stolpen kommer två snuttar när Mille gosar och busar med Franz. Du behöver inte titta på hela filmen för den är rätt lång men de är så söta tillsammans och tar hand om varandra, mina små gullungar :D


Vidare på den där kvällspromenaden kom vi till stenarna där vi brukar träna hundarnas namn och turtagning. De lyssnade jättebra på vems tur det var och vem som skulle göra vad. Imponerad och stolt matte :)

Igår kväll kände jag att hundarna behövde lite träning igen. Då tog jag fram klickern. I en grupp som jag är med i på Facebook var utmaningen att man skulle lära hunden snurra åt båda hållen. Miqro kan ju snurra åt ena hållet men inte det andra och Mille kan inte snurra alls så vi körde igång.

Miqro lärde sig att snurra åt andra hållet på 3 träningsomgångar. Det är väl inte befäst än men han kunde snurra åt båda hållen i alla fall. Med Mille började jag försöka åt ena hållet men han ville inte alls så jag testade åt andra hållet och då gick det bättre så vi börjar med det helt enkelt. Han kunde snurra ett varv med hjälp så där ska vi börja lägga in kommandot och se om det går. Mille behöver ofta "tecken som stöd" har jag märkt så jag kanske får visa honom med kroppsspråk istället men det gör ju inget, bara han gör det jag vill. Det var riktigt roligt så jag ska nog fortsätta träna snurra och spinn ikväll tror jag :) 

Har du nåt annat roligt och lätt trick som jag kan lära mina hundar får du gärna tipsa. Jag har kört lite fast och behöver pushning för att komma igång igen... 

Slutligen hoppas jag att jag slipper åka till veterinären imorgon... Mille har fått en svullen analsäck. Förhoppningsvis behöver den bara tömmas men har jag otur är den inflammerad och då behöver jag uppsöka veterinär igen... Tur att jag har snälla vänner som kan hjälpa mig att testa tömma. Det ska vi göra imorgon så håll tummarna att det funkar! Lille Mille får ha tratt på sig i väntan på hjälp med tömning så att han inte förstör säcken så som Miqro gjorde i somras... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar