söndag 7 augusti 2016

Man måste tydligen träna...

Tidigt imorse styrde Miqro, Olga och jag kosan mot Köping och rallylydadstävling. Jag var laddad och såg fram emot en rolig dag! När vi kom fram packade jag upp alla saker och sen sprang fram och tillbaka mellan klubbstugan och planerna (vilket var rätt långt). Jag hann precis tillbaka till banvandringen startade och ändå tyckte jag att jag var ute i god tid...

Först ut var Olga och hon var dagens första startande till och med. Det såg jag som något positivt med tanke på att hon dels skulle vara pigg då och dels inte så nosig eftersom inga andra hundar gått där nyligt. Pigg var hon... Och galen... Hon hade glömt "sitt" och förstod inte alls vad vi höll på med. Kanske inte så konstigt med tanke på att vi i princip inte tränat nånting sen hon kom tillbaka efter löp... Jag kanske alltså måste träna lite innan nästa start, 21 augusti i Gävle. När jag tittade på filmerna såg det dock bättre ut än det kändes så det var ju positivt. Hon ville, hon kämpade men hon förstod inte och då är det ju inte så lätt :)  Domarens kommentar: "Pigg och trevlig hund"

Andra rundan gick sämre för då började hon bli trött. Då var det ännu svårare att komma ihåg "sitt". Poängen blev ändå högre än väntat, om än inte godkänt. I den här rundan blev Olga lite förvånad när vi började springa och hade ingen koll på skyltarna. Hon tappade balansen och ramlade pladask in i skylten med sidan först. Hon blev dock varken rädd eller skadad så det var ju tur det! 






Jag gillar domarens kommentar på sista rundan: "Fint samarbete och tidvis lite rörigt" Spot on liksom :) 

Sen var det Miqro... Puckohunden Miqro som jag inte vet vad han har fått för sig för knaserier på senaste tiden. Antingen är han påverkad av värmen eller så tar han sig ännu mer friheter nu när han börjar bli till åren... Tur att jag fick rundorna filmade för det såg mycket bättre ut än det kändes... Det var också små marginaler även om det var långt till godkänt :) 

Även här fick jag fina kommentarer från domarna och båda verkade gilla Miqro trots att han inte visade sig från sin bästa sida... Jag blev mest sur på honom för att det kändes som att han bara gav mig fingret och sa "gör banan själv kärring". Han var verkligen bångstyrig...





Nu är det nog dags att träna lite innan vi fortsätter att tävla tror jag :) Jag har verkligen tränat alldeles för lite rally och för att komma vidare måste man visst träna sägs det. Att åka på en tävling med fyra starter och komma hem utan ett enda godkänt resultat, det är inte tillräckligt bra. Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar