måndag 22 augusti 2016

Agility i Waxholm 13/8 2016

Förra helgen var Myzaq anmäld till agilitytävling i Waxholm. Jag hade inga som helst förväntningar när vi åkte dit men jag hoppades att jag skulle kunna belöna Myzaq med den lilla pipmusen som han visade ett par dagar innan att han tyckte väldigt mycket om. Vi lekte med den utanför planen och det gick jättebra så jag var vid gott mod när vi skulle starta första loppet. 

Vi lekte med pipmusen och la den sen i lådan vid målet innan vi gick till start. Jag hade en halvtaggad hund vid starten men han höll ett jämnt och fint tempo genom hela banan. Han var med mig hela vägen och gjorde det jag visade. Vi kom runt med NOLL fel på hinder!? Vi fick nästan 2 sekunder i tidsfel men vad gör väl det när jag hade en glad hund som följde med mig och gjorde det jag visade. Jag var superdupernöjd. Dessutom lekte vi jättemycket med pipmusen när vi kom i mål - SEGER!! 

Runda nummer två var lite mer som vanligt. Full fart och massa egna initiativ. Helt okej tycker jag och några byten fixade vi faktiskt riktigt bra. Efter den rundan kände jag att Myzaq var ordentligt trött så jag funderade på hur jag skulle göra inför sista. Jag visste ju att vi skulle diska oss eftersom gungan var med, och den är vi inte redo för, men samtidigt ville jag ju fortsätta spä på det positiva med tävling. Jag diskuterade med Enya och hon bekräftade det som jag också tänkte så jag banvandrade en egen bana som vi skulle klara, utan gungan och utan slalom.

Efter sista loppet var jag SÅ NÖJD över att jag tog det beslutet för den banan gick så jäkla bra! Han hade farten samtidigt som han ändå var följsam och lyssnade på vad jag visade. Vi tog oss runt den banan felfritt och det blev massor av lek och belöning efteråt! Tänk att jag har hittat en belöning som funkar!! Hoppas, hoppas, hoppas att den fortsätter att fungera!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar