tisdag 23 augusti 2016

KM i agility

Vilka grymma hundar jag har!! Idag var det KM i agility och i min klubb är det MÅNGA duktiga ekipage. Då menar jag verkligen duktiga, som tävlar på SM-nivå. Dessutom är de allra flesta hundarna i small i vår kubb av nån underlig anledning. Jag tror att det totalt blev 15 starter i small så man kände sig ju lite slagen på förhand liksom... 


Jag skulle starta alla tre hundarna och eftersom Olga blev agilitymyndig igår blev det ju hennes första "typ riktiga" start. Hon sprang en bana på öppna träningen förra veckan och ett par kombinationer på kursen i torsdags, that's it. Det är den enda banträningen hon har hittills.

KM är upplagt som så att vi först körde ett hopplopp och sen ett agilitylopp, resultaten läggs ihop och en klubbmästare koras i varje storleksklass. Vid första banvandringen kändes banan först jättesvår men när jag gått den några gånger kändes den överkomlig och framförallt rolig. Jag kände att Myzaq och Olga bara skulle ha kul medan Miqro faktiskt skulle ha en chans att åtminstone komma runt. 

Myzaq startade först. Taggad till tusen började han med att tjuvstarta pga att jag var alldeles för slapp i starten. Jag började om och vi var diskade. Hade jag fortsatt hade han tagit sig igenom banan för vi klarade resten med lite strul på slalom och en miss på näst sista hindret. Snabb och med positiv attityd körde vi hela banan och matten var superdupernöjd med hunden men lite besviken på sig själv för att hon inte tog KM på riktigt allvar... 

Hund nummer två till start var Olga och jäklar vad jag fick springa!! Hon är ju inte så säker på hinder ännu så jag måste följa med henne hela vägen. Sen springer hon supersnabbt så då måste ju jag försöka hinna med för att hinna visa henne nästa hinder. Vi klarade alla hinder men det strulade lite för mycket så vi diskade oss med tre vägringar. MEN, en hund som springer kombination för tredje gången i sitt liv tar sig nästan igenom en klass 2-bana!?! HELT otroligt!! Hon är så grym!! 

Skulle då Miqro rädda familjeäran? Med några ärevarv mitt på banan och en vägran på slalom tog vi oss fram till näst sista hindret där jag inte hann med och han tog fel tunnelingång... Disk! Skit! Men han var duktig. Följsam och snabb så jag är jättenöjd med honom. Inte hans fel att hans matte är ofokuserad och långsam. Skärpning krävs på matten framöver! 

Så var det dags för agilityloppet. Även här var Myzaq först. Eftersom han tycker gungan är läskig hade jag planerat en väg så att han skulle slippa den. När han kommer fram till gungan springer han ändå mot den. Jag försöker först hindra honom men han är bestämd så jag tänker "jaja, ta den då". Självklart hoppar han innan den slagit i backen men han verkade inte bli rädd utan vi fortsatte som om inget hänt. Jag blev så klart orolig att han skulle bli rädd för balansen (som han blivit förut efter att ha blivit rädd för gungan) men han sprang över den lika glatt som vanligt och hoppade vid halva nedfarten :) Han var glad, han följde med mig riktigt bra och han blev inte rädd för gungan. Mycket nöjd med min lilla kille!! Det enda som var lite dumt var att han inte ville leka med pipmusen vid målgång... Så den får vi nog jobba lite mer på att den ska bli kul... 

Olgas tur. Olga var glad, Olga sprang och Olga hoppade. Däremot lyssnade inte Olga fullt lika bra på sin matte utan tog lite egna initiativ. Och tunnlarna var helt plötsligt jättekonstiga. Varför ska man springa igenom när man kan vända och springa ut igen, springa runt på sidan om eller hoppa upp på dem? Hon fick även syn på domaren (som var samma person som höll grundkursen för oss) och blev tvungen att skälla ut henne lite. A-hindret var jättekul så det tog vi två gånger tydligen. Ja lite kaosaktigt var det allt men hon var glad och det är huvudsaken :) Gungan, den var vi ju tvungna att testa för att se vad som hände... Hon sprang i full fart och som tur var fick jag stopp på henne precis på kanten så det blev en supersnygg gunga :) Duktig flicka!! 

Så var det slutligen dags för Miqro igen och tänka sig, han satte hela banan felfritt och riktigt snyggt!! Matten gjorde väl några byten som inte var så genomtänkta men vi tog oss igenom felfritt :) Banorna var svåra och superroliga! I den hårda konkurrensen som är i klubben kom Miqro på femte plats! Femte plats bland alla proffs, det får vi väl vara mycket nöjda med? :) Jag är supernöjd med alla hundarna idag men, som sagt, mindre nöjd med min egen insats. Jag behöver ställa om fokus och tänka mer tävling och fokus så ska det nog kunna bli bra det här :) 

Stort tack för en trevlig kväll med fint arrangerat klubbmästerskap!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar