söndag 8 september 2013

Milles debut

Vilken tur att jag fick efteranmäla mig till UBK:s inofficiella agilitytävling! Mille har tränat ordentligt på agility två gånger men jag tyckte ändå att det skulle vara roligt att testa att starta honom i blåbärsklassen. Där är det bara hopphinder och tunnlar så det borde han ju klara. Dock var jag extremt nervös. Tänk om han inte ville alls? Tänk om han sprang av banan? Tänk om och tänk om.... När de första hundarna hade gjort sina lopp var jag inte så nervös längre. Skulle Mille springa av banan eller tappa fokus var han i alla fall inte ensam. Lite ofokuserat var det i början men sen verkade det som att han förstod vad han skulle göra. Han sprang på som om han inte gjort annat i hela sitt liv. Synd att det blev lite trassel i början, annars hade vi faktiskt varit felfria. Nu blev det istället en disk men jag är SUPERNÖJD med min lille kille! Terese filmade loppet men hon hade två border collies som också ville vara med på planen så det blev lite skakigt på sina ställen. Eftersom det är Milles debut och man ser största delen av loppet så får filmen vara med i alla fall. På målrakan sprang han så snabbt genom tunneln så jag inte hängde med. Då hamnade vi tokigt efter tunneln. Eftersom han inte är så van att följa mina händer förstod han inte vad jag menade så jag fick byta sida istället. Då blev det fart igen. Min duktiga kille!! Och i målfållan låg hans älskade skunk som vi lekte med när vi kom i mål. Det verkade vara en bra morot så den ska jag använda som belöning när jag tränar vidare nu i höst och vinter :)

Resultatlistan för Mille

Halva banan...

...och anda halvan

Stolt kille efter väl genomfört lopp

Hallå, när är det min tur då?
Jo då, det blev Miqros tur också. Två gånger. Först ett hopplopp som var riktigt svårt, för matte. Matte surrade till det ordentligt och tappade bort sig åtskilliga gånger. Vid ett tillfälle var jag på väg att visa ett hinder och sen sa jag högt till Miqro "Nej jag bara skojade, du ska hoppa först". Han gjorde som jag sa och vi kom faktiskt runt den svåra banan med lite tidsfel och 10 fel på hinder (tror jag). Alla felen kom i slalomen. Vi hade tydligen glömt bort högerslalom så det får vi träna på... 7:e plats av 8 som kom runt... Men det var typ 20 startande så bara att komma runt var ju bra gjort tycker jag. Eftersom det var så varmt idag var Miqro lite slö. Idag var det bra för då var det lättare att komma runt i en mer tekniskt svår bana... Hade han haft farten han hade sist hade det nog blivit svårt för mig att hinna med, med tanke på att det var svårt nu...

Agilitybanan var lättare och kändes som en riktigt rolig bana, lagom svår för mig :) Den gick också bra. Tyvärr fick vi en vägran på A-hindret (av alla hinder) och lite tidsfel. Tidsfelet hade nog inte blivit om inte vägran hade kommit. Det låg en tunnel under A-hindret så jag blev tvungen att springa en bit ifrån A-hindret vilket jag tror var orsaken till att Miqro tvekade. Nåväl, jag är supernöjd med Miqros lopp! Även om vi tagit A-hindret utan tvekan hade vi inte vunnit. Den som vann var mycket snabbare så det är inget att gräma sig över liksom :) Miqros lopp blev tyvärr inte filmade men det var inga märkvärdiga lopp, och så slipper vi ju se mitt surriga hopplopp :) Här är i alla fall en bild på agilitybanan:

Jag och min kompis för helgen softar

Mina duktiga killar väntar på prisutdelning

Prisutdelning blev det. Tvåa i agilityklassen :)

Resultatlista hoppklass

Resultatlista agilityklass

Och slutligen en skylt som stod mitt i
nowhere. Var ska man parkera tro?

Nu är jag taggad på att träna i vinter. Båda grabbarna ska tränas och bli bättre och tävla i vår. Det ska bli roligt att tävla två hundar. TACK för idag!!

Och just det; Mille och Demo tog en liten lekpaus medan banan byggdes om. Kul hade de:

1 kommentar:

  1. Jag vill också träna agility! :( Men har ingenstans att träna. Ännu ett skäl till att man ska bo i hus! Då kunde man ha egen agilitybana :)

    SvaraRadera