tisdag 24 september 2013

Hundbyte och agilityträning

Under hela förra veckan bytte jag hund med Terese. Miqro var hemma hos henne och ställde till det medan Midas var hos mig och tränade agility. Det var inte helt lätt att veta hur jag skulle träna med en stor hund men jäklar vad roligt det var!! På måndagen åkte jag till ladan och tänkte att "jag kan väl åtminstone träna en stund". Drygt en timme senare började jag bli hungrig och tvingade mig själv att åka hem. Det var SÅ roligt att träna med en supertaggad hund som tar kamp som belöning. Nu vill jag ha en stor hund att träna agility med. Mille har också fått träna lite men han är inte så engagerad... Jag fortsätter att träna ett tag till för att se om intresset kommer men vill han fortfarande inte så slipper han väl... Då får jag helt enkelt ta mig i kragen och låta honom träna nåt som har med hans näsa att göra istället...

Vad tränade vi då på under veckan, Midas och jag? Mest tränade vi på handling. Midas har en tendens att vilja göra som han vill. Han vill bestämma själv vilka hinder han ska ta men det funkar ju inte riktigt så så vi tränar på att det är jag som bestämmer vilket hinder han ska ta. Vi ökade på antalet hinder under veckan och om jag är tillräckligt snabb så funkar det bra att ta 4 hinder på raken. Det kan säkert funka med fler också men det är det jag kan säga att jag klarar av just nu... Vi testade lite olika byten och Midas hakar på bra när han fokuserar. I torsdags fick jag hjälp med filmning så här kan du se hur det gick till när vi tränade. Du behöver ju inte bry dig om de fel jag gör för jag vet att jag gör fel åtminstone 3 gånger i videon. Hitta felen om du kan ;)

Som sagt fick ju även Mille träna lite. Delar av det kom också med på små videosnuttar. Vi tränade bland annat på "fram" och A-hindret. Mille bestämde själv att han skulle stå kvar på kontaktfältet till han fick ett okej så vi kör väl på med det. Jag vet inte om jag tycker att det är jättebra med en så liten hund men vi får väl se vad det blir av det i slutändan... Jag tycker att han ser rätt glad ut och han tittar på mig och undrar vad han ska göra. Vi fortsätter, som sagt, träna så får vi se vad det blir av lilleman...

På fredagen tog jag med mig Midas och Mille och åkte till Terese. Hon har inte känt igen Miqro när han varit där och vi funderade mycket på vad det kan bero på. Tyckte han att det var konstigt att vara där utan mig? Var det konstigt att Demo var där och inte Midas? Han har inte träffat Demo så många gånger så han känner inte honom så väl. När jag kom var han som vanligt igen och sov hela natten hos mig. 

Lördagen blev en riktig hunddag. Den började på klubben där vi tränade lite agility. Mest för att jag skulle visa Terese vad Midas och jag pysslat med i veckan. Terese fotade lite:
Vilket hinder ska han ta...?

Det där!

Duktig kille!
  
Den här bilden tycker jag är rolig :) 

Efter träningen åkte vi till skogen för en lång och härlig skogspromenad då vi bland annat hade en intressant diskussion om på vilka sätt vi är lika våra hundar. Terese ställde en tankeväckande fråga: "Hur hanterar du nya situationer?" och refererade till Miqros situation hos henne där han kände henne men inte Demo och inte var van att vara utan mig. Vi kom fram till att vi är nog mer lika våra hundar än vad vi tror...

Den här veckan har börjat lugnt eftersom jag varit dålig i magen. Imorgon är det vardag igen så då kanske vi hittar på nåt att göra, hundarna och jag. STORT TACK till Terese för att jag fick möjlighet att träna med Midas. Det har varit jätteroligt! Problemet är att jag nu vill ha en stor hund att träna med.... Kanske, kanske att det finns en lösning på det också men det återstår att se ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar