tisdag 13 september 2016

Rallylydnadstävling i lördags

Vilken helg!! Jag kan inte riktigt förstå men jag delar upp det dag för dag så att det inte blir så rörigt. 

Lördag 10/9 2016 - Rallylydnad anordnat av Uppsala HU, Nybörjarklass och Avancerad klass
Min förhoppning och mitt mål med dagen var att Olga skulle klara sitt sista godkända resultat och att Miqro skulle hålla ihop och göra två bra rundor.

När jag kom fram och kikade på banskissen för banorna så kändes det bra. Det skulle kunna gå :) Olga var först ut och hon var fint med fram till vi gick över bandet. Helt plötsligt hade hon glömt allt. Hon flamsade och var överallt utom med mig, helt ofokuserad på sin uppgift. Bara en fel övning men massa småfel som hade kunnat undvikas om hon hållit ihop bättre, som jag vet att hon kan... Nåväl, vi hade en chans till på den banan som kändes ännu lite bättre. Det var många skyltar där som hon behärskar och alltså hade en chans att klara, typ alla utom en vilket kändes bra. När vi kom till den banvandringen fick vi veta att två skyltar från banskissen bytts ut och då så klart till två skyltar som är mycket svårare för oss. Det kändes inte kul och det kändes som att chanserna att lyckas minskade drastiskt. När Olga dessutom fortfarande var distraherad var det så klart kört på förhand. Hon var mer samlad än i första rundan men med minst 3 fel övning är det väldigt svårt att bli godkänd. Skit! Men visst, vi var inte värda godkända resultat. Hon var alldeles för splittrad, men glad som vanligt :) Ena domaren kommentar sammanfattar dagen för Olga väldigt bra "Vilket popcorn! :)" Kul också att få en kommentar om snyggt läggande eftersom vi tränat massor på det :) Så det går framåt. Mer träning så kan det nog gå snart... Två chanser i Gävle 2/10 och en chans i Knivsta 8/10... 






Och så har vi Miqro. Miqro som sedan vi kom upp i avancerad klass varit väldigt ojämn. Varför? Beror det på högerhandlingen? Beror det på att det börjar bli tråkigt? Beror det på att hans matte ändrat sig? Min teori är att jag varit för "slapp" på tävling. Sen jag började tävla med Olga och Myzaq kanske jag ändrat mitt sätt på tävling eftersom jag måste vara helt annorlunda med dem än jag alltid varit med Miqro. Jag försökte vara mer "strikt" i lördags och det verkade ge resultat. Visst, Miqro var lite slö av värmen och kanske pga andra saker också men han var mer med och mindre flamsig än de senaste gångerna och framförallt var han mer jämn. Första rundan gick bra och jag tyckte att vi hade potential att få höga poäng. Var rätt säker på att jag fått fel övning på en "vänd från varandra" och sen glömde jag att börja springa efter en spiral och när jag väl gjorde det sprang jag in i skylten efter och kom av mig en aning. MEN, rundan slutade på 85 poäng och den jag trodde var fel övning var inte det :) Det hela resulterade i en andraplats! Andra rundan såg på förhand svårare ut eftersom vår sämsta skylt "backa tre steg" var med två gånger, en gång med vänsterhandling och en gång med höger... Vi fixade den med vänsterhandling så jag är jättenöjd :D Banan var tydligen svår för alla för av 12 starter var det bara 5 som blev godkända. Vi var en av dem och kom på tredje plats med våra 75 poäng :)







Och så kommer jag hem... Blir mottagen av en lite nedstämd men ändå kärleksfull sambo som ber mig skynda mig att ge hundarna mat för att sedan sätta mig i soffan. Jag gör som jag blir tillsagd och in kommer han med en förrätt, kantarellmacka med bacon och sparris. Han försvinner tillbaka till köket och kommer senare med en tallrik med lax, potatis, sparris med bacon över och limeaioli. Det var SÅ gott!! Jag har faktiskt inte bara världens bästa hundar utan även världens bästa sambo ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar