måndag 10 augusti 2015

Ladda batterierna på tävling = konstigt?

Efter att ha haft huvudvärk i tre dagar övervägde jag starkt att inte åka och tävla igår. Det kanske vore bättre att vara hemma och vila? Sen bestämde jag mig för att ställa om fokus. Det skulle bli fint väder och istället för att ligga hemma och uggla kunde jag lika gärna ha en avslappnande dag på Gävle Brukshundklubb tillsammans med mina hundar. Sagt och gjort, jag åkte via McDonalds (eftersom de har så god frukost) och vidare mot Gävle med mina hundar. Strax efter åtta var vi framme och packade upp oss tillsammans med Karin och Karin som vi träffade på plats.

På förmiddagen var det Myzaqs tur och med tanke på att vi inte tränat en enda gång sen sist vi tävlade hade jag inga förväntningar alls på någon av hundarna. Det enda jag har gjort är att Myzaq har fått träna lite extra mycket på "sitt" eftersom det inte är helt befäst (det är roligare att träna annat). Målet och förhoppningen med Myzaq var att han skulle orka hålla ihop hela banan utan att börja klättra på mig. Det var ett högt ställt mål.

Eftersom Myzaq brukar tappa fokus rätt snabbt tänkte jag ta ut honom ur buren så sent som möjligt så jag tog inte fram honom förrän när hunden innan oss gick in på banan. Hade jag vetat att den tjejen var tjejen med världens bästa tålamod hade jag väntat ett tag till. SOM hon kämpade med sin hund! Oj oj oj vilket tålamod!! Det var imponerande samtidigt som Myzaq blev tröttare och tröttare där vid sidan av banan... Hur skulle det här gå? 

Han var seg. Det gick långsamt men han gjorde allt han skulle. Han la sig till och med på skylten "Ligg" så vi fick inte en enda fel övning! :D Massor med fel för nosande, brister i samarbetet och för att han tog tid på sig innan han gjorde övningarna men inte en enda fel övning! Jag fick några förarfel också som jag inte förstod innan jag frågade domaren och tydligen ska jag inte stå stilla i svängarna om hunden stannar utan fortsätta röra på mig och försöka få med mig hunden, så där lärde jag mig nåt nytt. Vi fick 77 poäng och godkänt! Helt otroligt och jag var jättenöjd och förvånad. Det bästa var att han inte försökte klättra på mig en enda gång :) Domarens kommentar var "Bra kämpat matte. Vacker hund" så det får man väl vara nöjd med :)


Så här stolt blir man när man får sitt första godkända resultat i rallylydnad. Undrar om hunden där bakom också fick godkänt? Den är i alla fall glad att den klarat banan :)

Vid runda två hade Myzaq blivit ännu tröttare och hade inte alls nån lust att göra nån rallylydnad. Där klättrade han på mig vid två tillfällen men fortsatte ändå och vi tog oss igenom hela banan vilket jag är oerhört stolt över! Tyvärr fick vi två fel övning den här gången. Ena gången för att han inte ville lägga sig ner alls och andra gången för att han inte ville stå :P Det är dock inte så konstigt någon av de skyltarna eftersom vi knappt tränat på det. Resten av felen var av samma typ som i första rundan. Trots två fel övning fick vi 63 poäng så nog är jag nöjd med min lilla nybörjare allt, mycket nöjd till och med! Domarens kommentar gjorde mig väldigt glad "Otroligt fint när kontakten finns. Jobba på kontakten". Det gör verkligen att jag känner stort hopp inför framtiden och att han faktiskt kan bli duktig även på rallylydnad så småningom! Stort tack för den kommentaren!


Här är filmen på Myzaqs rundor:

Efter lunch var det så äntligen dags för divan, som han väntat på sin tur i rampljuset hela förmiddagen. Efter banvandringen testade jag lite positioner och det verkade lite halvt lovande... Som vanligt chansar han och glömmer vad sitt betyder och sånt för att göra sin matte extra nervös antar jag. Målet med Miqro för dagen var att få över 90 poäng och ingen fel övning.

Redan när vi går över startsnöret känner jag att vi inte är helt synkade. Miqro känns lite loj och det är inte likt honom när han ska visa upp sig. Han har inte den fokus han brukar ha men visst, de som står på sidan och inte vet hans vanliga jag tycker ju att han har superfokus... Vi skyller på värmen. Vid skylt 5 säger jag till Miqro att vi fick fel övning men att vi kör på ändå. Jag tyckte att han satte sig två gånger vid den skylten nämligen. Han var lite nosig och loj, som sagt, vilket även visar sig i protokollet. Vid skylten när vi ska ta 1, 2, 3 steg fram börjar han med att sätta sig jättefint för att sedan fortsätta framåt när jag tagit ett steg fram. What?! Varför? Knäpphund! Domarens kommentar "Jättecharmig, stilrent" känns jättebra. Stilrent är liksom vad jag strävar efter så den kommentaren är jag glad över :) 


Andra rundan kändes bättre. Jag tyckte dock inte att jag helt hade honom med mig där heller men den var bättre än den första. Även det visade sig i protokollet och vi fick 98 poäng!? En nos och en där han var sen när han hade glömt vad "sitt" betyder. Jag är inte helnöjd med känslan men så har jag också extremt höga krav på Miqro. Självklart gjorde han bra ifrån sig men jag vet ju att han kan bättre på många sätt. Kanske inte alltid poängmässigt men i känslan och känslan är viktigare än poängen tycker jag. Domarens kommentar var inte ovanlig men ändå glädjande så klart "Mycket fin kontakt. Härligt att se!"


Här är filmen på Miqros rundor:

Vid prisutdelningen visar det sig att vi får två pallplatser idag! I första rundan blev vi delad trea med 95 poäng och där vann mamman till flickan jag fick min vinnarsten av i Skutskär förra året. Vinnarstenen är kvar i väskan och det var jättekul att mamman kände igen mig :)

I andra rundan ledde vi länge men till slut var det en som slog till med 100 poäng och petade ner oss till en andraplats. Miqro ville inte riktigt acceptera det så när vi klev upp på andraplaceringen fortsatte han upp överst. Varför nöja sig med en andraplats undrade han? Det fick han göra vare sig han ville det eller inte...

Jag ångrar inte en sekund att jag åkte iväg på tävlingen idag. Jag har haft en lugn och skön dag tillsammans med mina hundar. Jag har träffat gamla bekanta och lärt känna nya människor. Alla är trevliga och pratsamma och det är så trevlig stämning. Dagen var dessutom väldigt bra upplagd, även om den blev lång för oss som tävlade med hundar i båda klasserna så klart. Sen att Miqro får massa beröm och fina ord gör ju inte saken sämre precis :)

En av inroparna när jag dubbelkollade vilket nummer jag hade: "Åh är det Miqro!? Ska han vara med och tävla igen, vad kul! Han är så duktig!"

Den som vill följa min diva på Facebook och höra om hans tankar kring saker och ting är välkommen att gilla Divan Miqros sida.

Stort, stort tack till Gävle BK för en bra dag och stort tack till alla trevliga medtävlare! Hoppas att vi ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar