fredag 21 augusti 2015

KM i lydnad och rallylydnad

Igår var det KM i lydnad och rallylydnad. Jag hade anmält Miqro till båda trots att jag inte hade en aning om hur en lydnadstävling går till. Vi har ju tränat momenten för länge sen och han borde kunna allt utom ställande under gång så jag tänkte "Vad är det värsta som kan hända?"

Vi startade först och det var lite fumligt eftersom hon som "lekte" tävlingsledare aldrig varit det och jag aldrig tävlat. Domaren var dock en "riktig" domare så hon hade ju koll på läget i alla fall som tur var :) 

Linförighet: Jag vet ju att Miqro går långt ifrån mig men jag tyckte ändå att det gick bra. Sedan sa domaren åt mig att jag inte fick ha händerna bakom ryggen eftersom det räknas som kommando... Hmm... okej, jag testar utan. Andra påpekanden vi fick var att han satte sig snett och att jag gav fler kommandon. 6,5 poäng av 10 möjliga. Man ska tydligen ha 8 i genomsnitt för att bli godkänd och eftersom det här var KM var domaren snäll... Lite att träna på i linförigheten kanske :)

Läggande: Jag tyckte att det gick bra men vi fick bara 7 i poäng eftersom han la sig segt och att jag tydligen hjälpte till med kroppen när han skulle sätta sig. Det är så mycket saker som jag gör helt omedvetet och det var jätteintressant att prata med domaren efteråt och diskutera hennes noteringar.

Inkallning: Här var jag inte nöjd alls. Miqros inkallning brukar vara klockren men den här gången tyckte jag att han fumlade framförallt när han skulle sätta sig fot. 8 poäng fick vi på den så där ser man att jag ser helt andra saker än vad en domare ser. Även här använde jag tydligen min kropp men fin kommentaren "fin inkallning".

Ställande: Här fick vi en nolla för Miqro la sig ner när jag gav kommandot "stå", vilket var helt förväntat eftersom han inte kan ställande under gång. Dock fick jag honom att stå medan jag gick ifrån honom och han stod fint när jag kom tillbaka så jag var nöjd med det momentet ändå :)

Apport: Det var tydligen vårt bästa moment, även om jag tyckte att han höll apporten lite slarvigt. 10 poäng med kommentaren "fint"

Hopp: Jag sätter hunden, går ifrån och ställer mig på andra sidan hindret och kallar in. Hunden ska hoppa över hindret och sätta sig fot. 9 poäng. Jag använder min kropp och det var tydligen ett slarvigt avslut.

Helhet: 8 poäng med kommentaren "Fin kontakt. Beröm mer. Tänk på att gå normalt". Mellan momenten får man berömma och när jag sa att Miqro inte vill ha annan belöning än godis sa domaren att man åtminstone kan flytta lite på sig så att hunden får vila lite mellan momenten och blir "på" när nästa moment startar. Tänkte inte på det...

De moment som inte var med var platsliggning och tandvisning men nu vet jag hur en lydnadstävling går till och det var ganska roligt, mycket roligare än jag hade förväntat mig. Dock tror jag att både Miqro och jag är lite för slarviga för att satsa på lydnad egentligen men ett snyggare fotgående borde vi kunna få till och får vi bara till ställandet också så kanske vi skulle kunna klara av ett godkänt resultat på tävling, om jag slutar upp att använda min kropp också vill säga. Det vore ju faktiskt lite roligt :) 

Supertack för att jag fick chansen att prova på och supertack till domare Maria som så snällt förklarade för mig hur lydnad går till och vad man ska tänka på!! När alla lydnadsekipage hade kört blev det prisutdelning och vi kom på en fjärdeplats av 5 startande :)
Det här är liksom mer Miqros grej :)

Så var det då äntligen dags för rallylydnad, grenen där Miqro faktiskt hade chansen att briljera. Det blev en lång kväll och det var många som ville prova på att köra rally fast de aldrig gjort det förut. Det var jätteroligt att så många ville prova men det tog ju lite tid om man säger så.

Först ut var nybörjarklassen där Myzaq skulle ställa upp. Vi värmde upp innan och han både satte sig fot och la sig hur fint som helst trots att det var hundar runt omkring och jag fick höga förhoppningar på att det faktiskt skulle kunna gå bra. Så fort vi kom in på banan blev han låg och ville inte göra nånting. Han satte sig när jag bad honom men annars var han inte alls med på noterna. I slutet av banan började dessutom Miqro (i andra änden av området) göra utfall mot en hund som han tyckte kom för nära honom och jag tappade ännu mer fokus på Myzaq. Superbesviken!! Visst, Myzaq var trött, det hade varit en lång kväll men jag tyckte ändå att han borde presterat bättre än så här. Jag pratade med domaren efteråt och hon sa att jag spänner mig när jag kommer in på planen. Det har jag aldrig tänkt på men med Miqro ställer jag mig ju rakt och liksom sträcker på mig när vi kommer in på banan. Det taggar honom men det taggar inte Myzaq. Myzaq tycker bara att hans matte, som brukar vara så lekfull annars, beter sig jättekonstigt och då vill han klättra upp och fråga vad det är för fel på matten. Jag får alltså lära mig att byta strategi med Myzaq... Tack Gith för den infallsvinkeln!!
Jag vill helst bara gömma mig, sa Myzaq...

När kvällen började bli sen var det så äntligen dags för Miqros runda på rallylydnadsplanen. Jag gjorde lite fot innan och fick honom fokuserad. Sen vandrade vi in på planen, den plan där vi brukar köra agility normalt sett och Miqro började genast leta efter närmaste agilityhinder. Dessutom var han trött efter en lång dag och kväll och vi vet ju alla hur Miqro blir när han blir trött? Han blir flamsig till tusen och så även nu. När han inte fick hoppa agility testade han om det var tricks vi var där för att göra. Var skylten möjligen tänkt som tasstarget? Ska jag gå runt skylten när matte vrider upp sig? Vad betyder det egentligen när matte stannar? Jösses Amalia vilket flams! Han har väl aldrig någonsin varit så flamsig på en tävling. Jag var jättebesviken på honom efter rundan. Visst, han hade roligt men vad fasen! Han om någon brukar ju skärpa till sig när det gäller liksom... Efteråt fick jag höra att domaren hade varit så nöjd med min runda och hon skrev också "mycket snygg runda" på protokollet. Ja men visst, han är ju duktig så klart men jag har högre krav på honom än så där...

De sista ekipagen fick göra sina rundor i mörkret där vi lyste upp skyltar och ekipage med ficklampor. Det var en lite annorlunda upplevelse men det gick bra det också :) Det blev sent innan prisutdelningen blev av men när den väl blev av visade det sig att Miqro var den som fått näst högst poäng och kom tvåa i KM trots den flamsiga rundan. Tänk om han varit som vanligt..... Miqro blev så klart överlycklig när han fick en rosett:

Det var en lång, rolig och trevlig kväll! Stort, stort tack till alla härliga och underbara klubbkompisar för så väl genomfört KM, både i agility och lydnad/rallylydnad!! Bästa, bästa klubben!! Jag är så himla glad att jag gick med! Puss på er allihopa och vi ses snart igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar