fredag 26 juni 2015

Är det möjligt?

Kan det vara sant? Kan det vara så att det börjar släppa för Myzaq vad gäller träning? Senaste veckorna har jag faktiskt upplevt det och det känns så himla kul! Han har fått vara med när Miqro och jag har tränat och varje gång har vi gjort nåt litet, typ hoppat några hinder och lekt. På tävlingar när Miqro suttit i sin bur och Myzaq fått vara med mig och vi går mot banan ser han laddad ut och vill in. 

Förra tisdagen var det träningstävling på klubben. Miqro var med i öppen klass och Myzaq i blåbärsklass. Miqro gjorde som vanligt sitt bästa och i andra rundan (man får två chanser på samma bana) nollade vi. Vi inte bara nollade utan hade riktigt bra flyt genom hela banan så jag var supernöjd! Myzaq var som vanligt i första rundan. Vägrade på några tunnlar men hoppade hindren utan problem. Hade dock dålig fart. Den rundan tog 53 sekunder och vi fick två vägringar (första gången vi kom runt en bana). Andra rundan var det andra bullar. Då hade han mycket mer sprutt i benen och tog tunnlarna i rasande fart (nåja, normalfart i alla fall). Den rundan tog 33 sekunder och var felfri. Gissa om matten var stolt :D

Macho var med som moraliskt stöd.... Eller som störande moment rättare sagt. Så fort nån hund rörde sig så skällde han ut den. Det var både jobbigt och ovant för mig som är van med att mina hundar ligger hur lugnt som helst medan de väntar. Det tråkiga var att Myzaq blev påverkad av Macho och kunde inte heller koppla av som han brukar.... Till slut la sig dock även Macho ner och då var det dags att gå hem...

I Midsommarhelgen var vi hos mamma och pappa och då hade jag mina agilityhinder med mig. Jag byggde upp en liten kombination med tunnlar och hinder och så slalomet i mitten. Miqro skulle träna på slalom. Slalomen ska banne mig sitta nu! Han ska kunna ta slalom i fart och han ska kunna ta slalom från olika vinklar. Och nog går det ganska bra? Sista vändan är bäst ;)

Myzaq fick prova på slalom. Han vet på ett ungefär vad det går ut på men han förstår liksom inte. Däremot följer han hela vägen när jag guidar honom :) Vi satsade på att springa istället: Hopp, tunnel, hopp, tunnel och jäklar vilken fart han fick upp emellanåt :) Jag riktigt såg hur han hukade sig när han satsade in i tunnel nummer två. Det var jätteroligt att se hans glädje! 

Tänk om, tänk om vi kan prova på att tävla snart!? Jag är lite sugen på att anmäla honom till Tierp den 30 juli men vi får se. Jag har några veckor kvar att bestämma mig än. Man kan ju bara testa, för att se vad som händer, bara för att se hur vi funkar i en tävlingssituation. Jag vill, jag vill, jag vill att vi ska komma igång nu!!!
Hallå, träna mer? 

Macho som lärt sig springa genom tunnlar blev trött ♥

Myzaq är anmäld till sin första rallylydnadstävling den 11 juli. Det ska bli spännande för nu när det börjat släppa med agilityn har jag liksom glömt bort rallyn... Nåväl, det blir en erfarenhet för oss båda så det ska bli kul :) Miqro ska tävla i fortsättningsklass och då jäklar ska vi få över 90 poäng!

Avslutningsvis lägger jag in en liten film på en mycket glad hund:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar