söndag 12 april 2015

Rallylydnadstävling i Bro-Håbo

Idag var det så dags för Miqros och min andra tävlingsdag i rallylydnad. Efter förra tävlingens godkända resultat var det "enda" som krävdes idag två till godkända resultat för att vi skulle bli klara i nybörjarklassen. Eftersom det var dubbla klasser idag var målet så klart att bli klara i nybörjarklassen idag så att vi får ta av kopplet framöver... Det är svårt att ha ett slakt hängande koppel på en hund med så korta ben som Miqro har... Idag löste jag dock problemet genom att ha en väldigt stor hake på kopplet och det verkade funka ganska bra för det blev bara -1p för sträckt koppel :)

Innan start var jag lite nervös som vanligt. Han är ju lite fladdrig den där mannen... Dessutom tyckte han för bara ett par veckor sen att "fot" betyder antingen "sitt på mattes fötter" eller "sitt framför matte med näsan till hennes höger" och han kunde inte kommandot "stå" alls för det hade han glömt bort vad det betydde... Om han ens ställde sig så stod han antingen snett eller framför mig... Så, goda förutsättningar? Nja, så där skulle jag säga...

Vi tränade mycket på fotposition och på att stå. Fotpositionen gick ganska lätt att komma på hur den var men stå var svårare och han ville gärna ställa sig snett. Vi tränade och tränade på att stå och till slut stod han riktigt snyggt. Då blev problemet istället att han trodde att han hela tiden skulle stå i fotposition.... Så fort jag stannade stod han så fint bredvid mig så jag fick säga "sitt" för att han skulle sätta sig.... SUCK!! Jag tränade och tränade på att han skulle sätta sig när jag stannade... Tränade massor innan första rundan och tyckte att han kunde...

I första klassen var "Sitt, gå runt" som första skylt och jag tänkte inte så mycket på det. Han brukar ju vara tvärsäker på den i normala fall. Han krånglade jättemycket och jag såg inte riktigt vad han gjorde men när jag fick protokollet stod det "fel övning" på den och förmodligen satte han sig och reste sig direkt efter innan han satte sig igen och satt kvar till jag nästan kom runt... Då reste han sig lite smått igen... -10p - suck! Resten av den banan gick bra. Vi fick -3p på "Sitt, stå" men det var mitt fel för jag hade för bråttom. Han satte sig lite för långt ifrån mig och blev då osäker var han skulle stå när jag sa stå och så trippade han omkring en del... Sen var det i den klassen vi fick -1p för sträckt koppel. Sammanlagt 86p med kommentaren: "Jättefint!! Träna litet stadga" Jo tack, jag vet att han är lite lätt i rumpan :P

Inför andra klassen tränade jag MASSOR på att han skulle sitta och nog tyckte jag att han blev mycket bättre på det under bara den korta stunden. Han kan ju egentligen så det går ju snabbt att bara jobba upp det lite till. Jag var helt säker på att vi skulle sätta "Sitt, gå runt" i andra rundan. I den banan var den skylten som nummer 3. Jag satte honom och var noga med att ta det lugnt innan jag gick runt. Vad jag såg flyttade han på rumpan typ 45 grader medan jag gick runt så jag räknade med -3p på den skylten och var lite frustrerad över att han inte satt stilla vilket han är jätteduktig på normalt, som sagt. När jag fick protokollet visade det sig att domaren skrivit fel övning och -10p.... på samma skylt igen!? Förmodligen lyfte han väl på rumpan igen då.... Förutom det gick han superfint! Vi tappade båda fokus på ett ställe och då fick han -3p sammanlagt för nos i backen och på skyltar... Annars var jag jättenöjd!! Sammanlagt 87p med kommentaren: "Supertjusigt, härlig kontakt!" 

Det absolut BÄSTA med dagen var ändå att 5-6 personer som jag aldrig träffat förut och som jag inte känner igen alls sa till mig att de tyckte att min runda var så fin och kommenterade att han var så duktig och gick så fint. Det värmde otroligt mycket i mitt hjärta! Och Miqro njöt ju så klart av att vara i centrum och att alla tittade på honom. Min lilla diva ♥ En annan person sa "När man blir glad av att se ett ekipage, då är det bra". Jag är så himla tacksam för alla snälla kommentarer idag!! Jag är fortfarande varm inombords och stolt och glad över vad jag och min hund uppnått genom åren. Vi ÄR ett bra team, Miqro och jag! Vi är det bästa teamet och samarbetar väldigt fint, uppenbarligen. Underbara, älskade vovve (i träning och tävling vill säga)

Nu får vi träna på fortsättningsskyltarna och starta i fortsättningsklassen nästa gång, utan koppel! Rallylydnad passar Miqro alldeles utmärkt och han får verkligen njuta av att vara i centrum, precis som på utställningar :)

Jag träffade massor av både gamla och nya bekantskaper och pratade massor med alla möjliga människor. Tänk vad många jag lärt känna genom hundsporten! Det var förvånansvärt många agilitymänniskor där vilket gjorde mig lite förvånad faktiskt. Men det är ju jättekul att träffas på fler tävlingar :)

STORT STORT TACK för idag, alla inblandade och grattis till alla fina resultat!! Alla jag pratade med verkade så himla nöjda idag vilket så klart är jättekul :)

Båda mina rundor blev filmade men jag kommer att få de filmerna först imorgon så jag kompletterar det här inlägget då med en film på båda rundorna. Så länge lägger jag in några bilder; dels på banorna, dels på resultaten och dels på en stolt hund som fick en stor rosett :)

Första banan

Resultat från första banan

Andra banan

Resultat från andra banan

Stolt kille med fin rosett

Jag kan minsann visa upp mig snyggt jag! :)

Blä på er, klart att jag fick rosett!

Så här god mat fick jag när jag kom hem - TACK älskling! ♥

Och så här trött blir man efter en heldag med rally. Han orkade inte ens
tigga när vi åt mat och då är han trött!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar