fredag 24 april 2015

Agilitykurs igen

Igår var det återigen dags för agilitykurs, den här gången med Malin som instruktör. Jag var fortfarande trött men den här banan kändes inte lika svår som den dagen före i alla fall. Första delen körde jag med Myzaq. Innan vi gick in på banan lekte vi med hans kampis och hade roligt. När vi sen kom in på banan gick det riktigt bra och han tyckte att det var kul. Efter tre försök började han bli trött så vi gjorde ett sista försök innan vi gick av och vilade. Sen var Myzaq trött och nöjd. Vi hade roligt och vi förstod varandra. Det är hans mål just nu så det kändes bra!

Resten av banan fick Miqro köra. Han var minst lika taggad som dagen innan och medan jag stod och diskuterade med Malin vad jag skulle göra annorlunda skällde han och sa att han ville köra mer NU! Det var intressant att få tips och idéer på vad man kan göra. Jag har nästan uteslutande kört med framförbyten eftersom det är det jag lärt mig typ. Det finns massor av andra bra svängar och varianter som man kan använda sig av och som faktiskt hjälper Miqro att bli snabbare på banan. Några såna grejer fick jag testa igår och jag kände själv att det blev ett helt annat flyt. Sen gäller det bara att lära sig dom tillräckligt bra så att man kan använda dom på banan...

Just nu minns jag inte riktigt vad det var jag gjorde och jag har ingen banskiss från igår så tyvärr blir det inte mer detaljerat än så här idag men det jag kan försöka komma ihåg är ju att tänka "out of the box" och försöka se den smidigaste vägen för hunden och därefter försöka komma fram till hur jag själv ska göra. Förhoppningsvis kommer jag att träna mycket mer på alla dessa svängar som finns framöver så att de blir lika självklara som framförbytet :)

Avslutningsvis vill jag bara säga att mina hundar är verkligen bäst på att vänta på sin tur! När jag binder upp dom så lägger de sig och vilar alldeles tyst till jag kommer tillbaka. Då hoppar de och hoppas att det är deras tur. Är det inte det lägger dom sig ner igen och vilar. Helt fantastiskt tycker jag!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar