lördag 23 november 2013

Problemlösning och kontakt

Vi har fortsatt med våra aktiviteter på minst en promenad om dagen. Hundarna har blivit mer alerta och intresserade av mig vilket känns otroligt bra. "Nackdelen" är att jag måste gå längre rastningsrundor för hundarna glömmer bort att göra ifrån sig när vi fokuserar på att träna ;) Lyktstolpar har blivit intressanta "Kan det vara en uppgift på gång nu?" Det där med att "trassla in sig" i lyktstolpar var en riktigt rolig idé faktiskt. Miqro blir så ivrig så han löser problemet på en gång, snabbt och effektivt. Mille förstår först inte syftet med övningen men när man gjort den några gånger ser han så himla rolig ut när han struttar runt lyktstolpen. Jag måste nog försöka filma det vid tillfälle tror jag. De är så söta, mina hjärtan!

En annan grej vi gjort är att träna på ögonkontakt. Mina grabbar är bra på det men på promenader har de lite svårt att fokusera på mig. Jag har då gjort så att jag rätt som det är, när hundarna minst anar det, stannar. Den som först tittar på mig får en godis. Tittar de samtidigt får båda godis. Om bara den ena tittar blir den andra fundersam över varför inte han får en godis och är mer uppmärksam i fortsättningen, smart va? Dock måste man vara lite vaksam så att det inte slutar med att hundarna går och har kontakt hela tiden för det är ju inte det som är tanken. Balans, inte helt lätt... Men nog är det en bra övning, åtminstone för oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar