lördag 24 december 2016

Miqros Julkalender 2016, lucka 24 - Godis på nosen

GOD JUL på er!! Den här luckan tänkte jag skulle inspirera till att låta hunden vara med och dela på julmaten ;) Hunden ska kunna balansera något ätbart på nosen. Jag har sett hundar som balanserar på nosspegeln och alltså har den upp mot taket. Jag har sett hundar som sitter fint och balanserar godis på nosen samtidigt. Jag har sett hundar som först balanserar godis på nosen och sen fångar den innan den ramlar i backen. Variationerna är många men oavsett vilken variant ni väljer vill jag att hunden balanserar godisen åtminstone ett par sekunder innan den får ta den. 

Jag lärde in det här genom att stötta huvudet i min ena hand och lägga godisen på nosen med den andra. Det här fick jag göra långsamt och i flera steg för han tyckte att det var obehagligt när jag kom med handen mot hans ögon. När vi kommit så långt att godisen kunde ligga på nosen var nästa steg att godisen skulle ligga kvar samtidigt som jag tog bort min hand. Det gjorde jag så klart också successivt så att han hela tiden fick lyckas. Här började jag också lägga på ett frikommando "Var så god" som betyder att han får ta godisen. Sedan är det bara att utöka tiden godisen ligger på nosen.

Lägg upp din video som kommentar här under eller lägg den på rätt ställe i Facebook-gruppen. Du har till den 31 december på dig att lägga upp din video.

LYCKA TILL!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar