söndag 28 februari 2016

Träningstävling i agility med Myzaq

Igår åkte Myzaq och jag till Väsby för att köra en träningstävling i agility. Jag hade ingen aning om vad jag skulle kunna förvänta mig så det var lite pirrigt innan vi fick starta. Han verkade i alla fall glad så det var positivt. När vi hade rastat oss och var på väg mot cafeterian för att anmäla oss drog han något vansinnigt i kopplet och jag förstod inte varför men sen såg jag att det var Sofia och Owe med Vilja och Gaston som stod där. Myzaq blev så glad att se Vilja så han struntade helt i Gaston, sötnosen! 

Vi kom in i hallen, placerade oss och plockade fram kalkonen. Det tyckte Myzaq var bra så han tricksade lite och vi kunde till och med göra "jaga godisen" mitt i uppvärmningshallen med samma glädje och fart som vi har hemma :D Stolt matte som hoppades att det även skulle gå bra på själva rundan. Ganska snart var det vår tur och det var bra. Då hann vi inte bli så trötta, varken Myzaq eller jag. Jag testade en ny variant innan jag gick in på banan... Jag bar in honom på banan men det är nog bättre om han får gå i koppel så det ska jag testa igen nästa gång... Han blev lite osäker när jag släppte ner honom och blev tvungen att kolla rumpan och snoppen innan han kunde starta... Det var en rolig och lagom svår bana tycker jag. 

Första rundan som även var den som räknades i cupen var han lite störd av omgivningen men gjorde ändå det jag ville att han skulle göra. Det gick lite långsamt men inte snigelfart och enda gången han var på väg att vägra var när han kom relativt nära publiken. Dock tog han sitt förnuft till fånga och travade in i tunneln så det får vi väl ändå se som något positivt :) Noll fel men, som sagt, lite långsamt. Nolla får vi väl vara nöjda med och han läste min handling bra även om jag var tveksam till ett par situationer i förhand. Har precis sett resultatlistan och han kom femma :D Det var mycket, mycket bättre än jag trodde! Haha vad roligt :) Visserligen hade segraren nästan dubbelt så snabb tid men man kan inte jämföra sig med Party, hon kommer ju att vinna VM så småningom ;) 

Andra rundan försökte jag peppa honom lite mer innan start men jag måste nog ta in honom i koppel för att kunna peppa honom ännu bättre. Den rundan var lite mer ojämn. Innan de flesta tunnlar stannade han och kollade sig runt omkring innan han sprang in i dem. Däremot hade han emellanåt mer fart än första rundan så jag vet inte vilken jag är mest nöjd med faktiskt. Andra rundan blev det dock tre vägringar innan tunnlar så på det viset var ju den sämre ;) 

Det jag tar med mig från dagen är att vi fixade banan utan att det blev katastrof, även om jag inte gillar att han tvekar på tunnlar fortfarande... Det bästa var dock att han sprang till sin godisskål PRECIS som han gör hemma, inne i hallen trots att det var hundar som skällde. Det var inte så många hundar jättenära när vi lekte men ändå. Skällandet brukar vara tillräckligt störande för honom. Apan och kampleksaken ville han inte ens se åt så vi fortsätter på godisskål ett tag till och kampar och leker med apan hemma, eller i mer trygga miljöer så får vi se när vi kan ta ut dem. 

Jo då, jag känner hopp igen vilket känns skönt! Vi jobbar vidare. Stort tack för en väl anordnad träningstävling och kul att träffa alla nya bekantskaper som var så trevliga att jag inte kom hem när jag hade tänkt ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar