söndag 10 maj 2015

Rallylydnadstävling i fortsättningsklass

Tävling idag igen fast inte alls lika tidig morgon den här gången. Inte heller agility utan rallylydnad. Både Miqro och jag var trötta efter gårdagen så när jag skulle åka kl 11.15 ville Miqro inte riktigt följa med... Myzaq och Macho däremot var rädda att bli lämnade hemma så de satt innanför dörren och tryckte. Jag ropade på Miqro och tog även Myzaq med mig och så åkte vi. Macho fick stanna hemma med husse och ha det bra. 

När vi kom fram fick jag en banskiss och såg att en av skyltarna var "sitt, stå, gå runt". Ops, det har vi inte tränat på mer än kanske en gång och då gick det inte alls så bra... Jag testade ett par gånger och det funkade hjälpligt. Problemet blev efter det att Miqro totalt glömde bort kommandot "sitt" och även att han ska sätta sig ner när jag stannar. Han stod och stod och undrade när han skulle få sin belöning... Gaaaah, banan bestod av många sitt så hur skulle det nu gå när han glömt det kommandot? Jag tränade några extra gånger på fotpositionen och att han ska sätta sig ner när jag stannar och körde det på lite olika sätt så till slut kändes det som att han nog skulle kunna klara av det... Kanske...

Vi har i princip inte tränat nån rally alls sen vi tävlade senast (för en månad sen) och jag vet knappt vad det står på de nya skyltarna i fortsättningsklassen. Dessutom var det blött i marken och plaskade när man gick samt att det på vissa fläckar var lera istället för gräs. Gräset var tillräckligt högt för att Miqro skulle tycka att det var lite jobbigt att gå i så gissa om jag hade låga förväntningar på den här tävlingen. "Det får gå som det går" tänkte jag och skulle bli supernöjd om Miqro satte sig ner överhuvudtaget. För att inte tala om att lägga sig ner. 

Under banvandringen kändes det ändå rätt okej. Det kändes som att vi borde klara de flesta momenten men skulle det funka i blötan? Han är ju liksom inte känd för att vilja utsätta sig för väta och än mindre gegga min lilla diva...

Vi hade startnummer 2 så efter banvandringen fick Miqro sitta kvar vid en stolpe några minuter till och jag hämtade honom strax innan start. Då var han minsann taggad! Jag var lite orolig över hur han skulle bete sig när vi tog av kopplet eftersom det är lite av en signal till att "röja" men det gick bra. Vi tog av kopplet och började i fotposition innan vi gick in på banan. Känslan under rundan var bra och förutom att han var väldigt nosig i början var det mest "sitt, stå, gå runt" som krånglade till det. Dessvärre var det mitt fel. Han satte sig när vi kom fram till skylten men jag tyckte inte att han satt tillräckligt mycket på rumpan så jag sa "sitt" igen vilket resulterade i att han ställde sig upp, satte sig ner och sen satte sig fint... När vi sen började om och han satt bredvid mig sa jag "stå" och han ställde sig klockrent och stod still medan jag kunde gå runt honom. Jag skulle inte ha brytt mig om att han inte satt ordentligt. Jag struntade ju i det på de flesta av de andra skyltarna...

Nåväl, jag kände mig nöjd med min runda, känslan och hur bra Miqro jobbade trots det blöta vädret. Sen var resten inte så viktigt men när Yvonne gick förbi och sa "Jag har sett ditt resultat jag" och smilade så började jag ju misstänka att det var godkänt i alla fall. Kul, tänkte jag :)

Vid prisutdelningen visade det sig att det var många som inte fått godkänt resultat och många hundar som verkligen tyckt att det var jobbigt med blötan. Efter att de räknat upp ett par av de godkända var det bara tre ekipage kvar och vi var ett av dom - coolt! Vi kom 2:a med 82 poäng!? Den som vann hade 88. Vi fick som väntat -10p på "sitt, stå, gå runt" och så lite minus på nos och sånt men ändå... 82 poäng och en andraplats!? I blött väder med lite för knölig gräsmatta och lera, med Miqro... Helt otroligt! Jag är så fantastiskt stolt och nöjd över min lilla stjärna som kämpade så bra! Och jag älskar domarens kommentar: "Charmtroll ut i tåspetsarna":)

Slutligen måste jag också säga att jag blir ju stolt när flera människor kommenterar min hund och tycker att han är söt och charmig och frågar vad han är för ras osv. Mattes roliga och duktiga kille! ♥


Min stjärna nöjd över att få en rosett!

Kompisarna poserar och spanar

Finingarna ♥

Dagens bana

Protokollet med den fina kommentaren :)

Resultatlista, inte många godkända resultat... (5 av 18)

Han blev lika trött idag trots att han "bara" varit moraliskt stöd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar