tisdag 2 juli 2013

Träning, fotografering och trevligt sällskap

Efter att ha varit sjuk, ledsen, less och på dåligt humör var jag inte sen att tacka ja när jag fick en inbjudan att hälsa på Terese och hennes hundar. Det brukar alltid vara trevligt och fullt med hundsnack och hundaktiviteter. Den här helgen var inget undantag.

På lördagskvällen gick vi till brukshundklubben för att träna lite agility. Vi började med att klura ut små hinderkombinationer. Miqro var laddad till tusen och körde en kombination med både balansbom, gungan och platta tunneln. Det gick hur bra som helst. Han var snabb och korrekt. Vi tränade också på slalom och lite bakombyten, inga som helst problem. Jag är så sugen på tävling med honom nu! Blev inga träningsbilder på Miqro men väl några fina poseringsbilder på honom och Midas ♥


Mille fick också träna, lite mer seriöst på de olika hindren. A-hinder, balansbom, tunnlar och hopphinder är inga problem alls. Platta tunneln behöver fortfarande lyftas upp. Gungan har börjat bli lite otäck och han vill gärna hoppa av i förväg så den tränar vi vidare på. Sen började vi träna på slalom. Det har vi inte direkt tränat på förut. Jag tog 4 pinnar och en klicker. Lockade in honom i första porten och när han gick in klickade jag så han fick belöningen efter port 2. Ganska snabbt började han förstå vad han skulle göra. Han är så himla snabblärd min lilla kille! Undrar om det går lika bra i fortsättningen? Kul var det i alla fall :)



När vi vaknade på söndagen gick vi en promenad. Vi stannade till på ängen och tränade lite lydnad; platsliggning i "grupp" med störning, läggande under gång och fotgående var det vi tränade på. Platsliggningen gick nästan perfekt. "Gruppen" var Miqro och Midas och störningarna var både andra hundar, fåglar och folk. Han lägger sig snett men sen ligger han stilla och tittar på mig nästan hela tiden. Läggande under gång är samma sak, lite snett läggande men annars bra. Fotgåendet gick över förväntan. Han hade fin position, förutom då i sättandet när han så klart satte sig snett allt som oftast... Så vi har lite att jobba på men kämpar på och får väl fortsätta träna på position helt enkelt. 

Hur ligger vi då till i Lydnadsklass 1?
Platsliggande: I princip klart, lite "rakare" läggande och lite bättre fokus
Tandvisning: Är nog inga problem
Linförighet: Bättre position i sättandet och bättre "svängar"
Läggande: Lite "rakare" läggande
Inkallande: Klart, kan inte bli bättre :)
Ställande: Knappt påbörjat
Apportering: Lite bättre stadga i fotposition och bättre hållande
Hopp över hinder: Har knappt testat men tror att det är klart?

Alltså är det bara ställandet som behöver startas upp så kan vi nästan tävla sen? De andra momenten borde vi kunna få några poäng på i alla fall tycker jag. Man kanske ska satsa på tävling i lydnad? Allt om lydnaden handlar förstås om den här filuren:

Efter lydnadsträningen åkte vi iväg för att låta hundarna springa i skogen och försöka hitta några fina fototillfällen. Terese hade med sig sin braiga kamera och fick agera fotograf. Vi hittade några ställen där vi satte, ställde eller la hundarna och fotade. En hel del bilder blev riktigt, riktigt bra. 
TACK SNÄLLA Terese Sliwon för alla fina bilder!!!

Han kan visa upp sig snyggt ibland ♥





Lip...

Höga buskar här...

Snygga killar jag har...

Mina finaste hjärtan ♥



Sött trött litet hjärta ♥

Och så en riktig snygging!
Tänk att det blev en precis så bra och härlig och mysig hundhelg som jag behövde. Stort tack för inbjudan och stort tack för trevligt sällskap! Nu kanske jag kan gå vidare lite gladare och lättare till mods. Det är verkligen läkande med hundar så tänk vilken tur att jag har så härliga sådana! ♥

Finaste Midas och Demo är också härliga ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar