måndag 4 mars 2013

Cirkusträning

Mina hundar är så himla duktiga! Jag är så glad och stolt över dem! Idag har vi varit på cirkusträning. Vi har inte varit på cirkusträning på jättelänge av olika anledningar men idag var det dags. Först hade vi ett litet möte om en uppvisning den 11 maj. Det kommer att bli roligt :) Sen gick vi ut i det stora rummet för att träna. Det var många hundar med idag och vi skulle repetera och alltså träna lite av varje.

Jag började med att träna med Mille. Han fick hoppa upp på en pall (en ganska hög). Först fattade han inte riktigt vad han skulle göra men efter en stund studsade han upp på den där pallen hur lätt som helst. Ytterligare en stund senare satt han även fint på pallen och höll balansen :) När det var Miqros tur att träna hade Mille jättesvårt att ligga stilla på filten. Han ville så gärna träna mer. Jag tränade med båda hundarna och de fick turas om hela tiden men för att göra det hela mer överskådligt skriver jag om en hund i taget.

Milles träning var rolig just för att det här är första gången som Mille faktiskt var ordentligt taggad på träning. Taggad har han varit förut men inte så att han inte klarar av att vänta på sin tur. Dessutom har han inte tränat "på offentlig plats" så himla mycket. Efter idag känner jag att han kanske också får vara med i cirkusen. Han kan ju faktiskt fokusera och jobba bland massa andra hundar - hur coolt som helst :)

Vad fick då Mille träna på idag? Dels hoppa upp på pallen, dels stå med framtassarna på en annan (lägre) pall och dels stå med framtassen på targetplattan. Han lär sig så himla snabbt den där hunden! Vi småtestade lite andra saker också men det här var det vi jobbade mest med idag.

Miqro var taggad till tusen. Det märktes verkligen att det var länge sen vi tränade tricks. Martina ville att Miqro skulle spela död vilket han gladeligen gjorde och alla skrattade åt Miqros skadeskjutna död... (Se video nedan) Sen försökte jag få honom att göra andra saker men så fort jag andades för att säga nåt spelade han död... Han blir ju så där nipprig i början av ett träningspass för han blir så ivrig. Till slut lyckades han visa på nysningen, "var är svansen?" och hur han skäms. Martina och jag konstaterade att Miqro får fortsätta skämmas som han gör. Han skäms inte som andra hundar men man ser verkligen att han skäms...
Inte världens bästa bild men det syns i alla fall hur han ser ut...


Miqro fick också träna på att gå upp med bakbenen på en pall (två olika storlekar), "prata", stå med tassarna på mina fötter, stå med en baktass på targetplattan OCH så började vi träna på "vänd". Jag fick tips av Clara hur jag ska börja träna på det och jag tror att det verkligen är en grej som är bra för Miqro att träna på. Det hela går ut på att han ska stå framför mig och titta på mig för att sedan vända sig så han står med rumpan mot mig. Vi började, som sagt, träningen idag och steg ett handlar om att fokusera blicken på en godisskål. När han fokuserar blicken på godisskålen ska jag börja röra mig runt omkring och han ska fortsätta fokusera blicken på godisskålen. Sen ska jag kunna stå bakom honom och röra mig och greja och han ska fokusera på godisskålen. Så småningom börjar man med att han tittar på mig, vänder sig och fokuserar på godisskålen. När det sitter kan man ta bort godisskålen och istället kasta godisen framåt där hunden tittar. Det ska bli spännande att se om vi får till det här så småningom :)

Jag vill återigen tacka alla härliga cirkuskompisar för alla tips och allt stöd i tricksträningen! Ni är GULD värda och jag blir alltid inspirerad att fortsätta träna när jag har träffat er! Att vi dessutom har roligt och kan skratta tillsammans gör ju bara det hela ännu roligare :) Som när Clara svarade på min fråga om hur man skulle gå vidare när hunden har börjat fokusera på godisskålen. Jag var tyst en lång stund innan jag försiktigt säger "jaha" och alla börjar skratta åt min långsamma "fattningsförmåga". Ni är underbara hela högen!!

Avslutningsvis måste jag bara visa ytterligare en bild från igår. Miqro ville verkligen vara med och laga mat:

2 kommentarer:

  1. du är så duktig på att träna hundarna "samtidigt" jag har nog inte tålamod nog...så jag tar bara en och en och stänger in mig. Vi har lite hjärndödhet på nya tricks, utan har mest tränat på de vi redan kan. Men vår tid går ju mest åt till agility.Sessan har än så länge lärt sig sitt ligg runt slalom vacker tass rulla snurra hö och vä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja, hundarna är väldigt duktiga på att vänta på sin tur faktiskt men så har jag gjort så nästan från början också. Sen har jag ingenstans att stänga in mig heller så jag har inte så mycket val ;P Miqro kan bli lite frustrerad ibland när Mille är för långsam men annars går det bra ;) Det är svårt att veta vad man ska träna på och det är därför jag är så himla glad över all inspiration jag får av cirkusgruppen! Jösses vad lillan fått lära sig mycket! Min "lilla" kan sitta fint, that's it, men han är söt :)

      Radera